James Webb виявив найсамотніші квазари у Всесвіті

Дослідження Всесвіту космічним телескопом James Webb нещодавно виявило незвичайні квазари — одні з найяскравіших об’єктів у космосі, — які існують у повній ізоляції, далеко від інших галактик. Це суперечить уявленням, що квазари виникають лише у густих регіонах матерії, де можуть швидко зростати. Дослідження, опубліковане в журналі Astrophysical Journal, відкриває нові горизонти для розуміння походження квазарів та розвитку раннього Всесвіту.

Ізольований квазар у глибокому космосі
Ізольований квазар у глибокому космосі, обведений червоним. Авторство зображення: команда EIGER

Квазари — це надмасивні чорні діри в центрах галактик, масивніші за Сонце у мільйони разів. Вони випромінюють потужну енергію завдяки матерії, що падає на них або обертається навколо. Досі вважалося, що такі гігантські об’єкти можуть з’являтися лише там, де матерії достатньо для їхнього «живлення».

Проте нові дані телескопа James Webb свідчать, що деякі квазари розташовані у «порожніх» зонах, що викликає подив у науковців. Анна-Крістіна Ейлерс, фізикиня з Массачусетського технологічного інституту, яка очолювала дослідження, зазначає: «Ці квазари розташовані далеко від найбільш щільних регіонів раннього Всесвіту. Важко пояснити, як вони змогли вирости настільки великими без багатих запасів матерії навколо».

Як James Webb досліджує найстаріші об’єкти

Астрономи за допомогою телескопа спостерігали квазари, що сформувалися всього через 600–700 млн років після Великого вибуху. Для порівняння, наша Сонячна система з’явилася лише через 8,5 млрд років після цієї події. James Webb, розташований на відстані близько мільйона миль від Землі, фіксує світло віддалених об’єктів таким, яким воно було мільярди років тому.

Враження художника від квазара
Художній концепт квазара, який є надзвичайно яскравим ядром галактики, випускає потоки енергії з центральної чорної діри. Авторство: NASA / ESA

«Вперше ми змогли побачити оточення цих квазарів і зрозуміти, в яких умовах вони розвивалися», — додає Ейлерс. Нове питання, яке постає перед вченими: як чорні діри масою в мільярд сонячних змогли утворитися у настільки ранньому та «молодому» Всесвіті?

Хоча космічний телескоп здатний дивитися крізь хмари пилу та газу, залишається ймовірність того, що ці ізольовані квазари все ж оточені прихованими галактиками, які досі не вдалося розгледіти. Для підтвердження цієї гіпотези потрібні додаткові спостереження.

Раніше ми повідомляли про те, як рекордно віддалений квазар виявився дивовижно нормальним.

Телескоп «Субару» зазнімкував унікальну галактику з полярним кільцем