James Webb вперше дослідив атмосферу субнептуна

Вчені, які працюють із космічним телескопом James Webb, вперше дослідили атмосферу екзопланети GJ 1214b. Вона являє собою субнептун, який обертається дуже близько до свого світила. У її атмосфері вчені виявили сліди метану та водяної пари.

Субнептун GJ 1214b
Субнептун GJ 1214b. Джерело: Вікіпедія

James Webb дослідив субнептун

Вчені, які працюють із космічним телескопом James Webb, вперше змогли як слід роздивитися атмосферу екзопланети GJ 1214b. Вона розташована на відстані всього 40 св. років від нас, але товстий шар туману, який її вкриває, заважав зрозуміти, на що вона схожа.

GJ 1214b належить до субнептунів — світів, що менші за газові гіганти, але більші за Землю. Чимало екзопланет, які класифікуються як суперземлі, також можна назвати субнептунами. Саме їх найбільше відкрито у Всесвіті, але досі вивчити хімічний склад їхніх атмосфер не вдавалося.

Проте James Webb, який працює на довших хвилях інфрачервоного спектра, ніж усі телескопи, які використовувалися для цього раніше, ідеально підходить для подолання перешкод. До того ж він оснащений одним із найдосконаліших спектрографів, створених людьми, тож може багато дізнатися про хімічний склад.

Атмосфера GJ 1214b

Планета GJ 1214b розташована дуже близько до її зорі. Тому температура на ній не сприятлива для існування життя. Проте у складі її атмосфери чимало водяної пари. Та й узагалі виявилося, що вона переважно складається з атомів, важчих за водень.

Принаймні так результати спектроскопічних досліджень коментують самі вчені. Щоправда, вони ж вказують, що з усіх речовин можуть впевнено ідентифікувати тільки метан. Що ж до водяної пари, то її спектр поглинання дуже схожий на попередню речовину.

Дослідники навіть спостерігали GJ 1214b протягом 40 годин, поки вона робила оберт навколо зорі, для того, аби зрозуміти, як спектр поглинання змінюється разом із часом доби. Вони впевнені, що водяна пара там таки є.

Питання про водяну пару, яку містить цей субнептун, дуже важливе для вчених. Адже вони підозрюють, що GJ 1214b може бути повністю вкрита океанами. Щобільше, така ситуація може виявитися звичайною для всіх субнептунів.

У своєму дослідженні вчені зробили ще одне дивовижне відкриття: GJ 1214b неймовірно відбиває світло. А це означає, що вона може виявитися не настільки гарячою, як здавалося. Що собою являють хмари, які так активно відбивають промені, астрономи поки що сказати не можуть.