James Webb випадково знайшов «неможливу» карликову галактику

Астрономи з Університету штату Аризона випадково знайшли карликову галактику на знімках космічного телескопа James Webb (JWST). Вона не була основною метою спостережень і розташована в місці, де дослідники не очікували нічого знайти.

Карликова галактика PEARLSDG. Джерело: NASA, ESA, CSA, Jake Summers (ASU), Jordan C. J. D’Silva (UWA), Anton M. Koekemoer (STScI), Aaron Robotham (UWA) and Rogier Windhorst (ASU)

Карликові галактики є найчисленнішими галактиками у Всесвіті. У них налічується менше ніж 100 млн зір, тоді як, наприклад, у нашому Чумацькому Шляху — близько 200 млрд світил. При цьому результати останніх спостережень свідчать про те, що таких об’єктів може бути навіть більше, ніж раніше вважали астрономи — просто вони занадто тьмяні, щоб їх змогли побачити сучасні телескопи.

Відкриття було зроблено в межах проєкту, під час якого JWST вивчав галактичне скупчення. Трохи осторонь від основного поля спостереження, в тій ділянці космосу де, на думку астрономів, нічого немає, йому вдалося виявити раніше невідому карликову галактику. Вона отримала позначення PEARLSDG.

Карликова галактика PEARLSDG на знімку James Webb. Джерело: The Astrophysical Journal Letters (2024). DOI: 10.3847/2041-8213/ad1b56

PEARLSDG привернула увагу тим, що не має очікуваних характеристик карликової галактики. Вона не взаємодіє з сусідніми галактиками й не утворює нових зір, що суперечить чинним моделям. Отже, це вельми цікавий приклад ізольованої галактики, що перебуває в стані спокою.

Ще одним сюрпризом стало те, що на зображеннях JWST можна спостерігати окремі зорі. Це дало змогу виміряти відстань до PEARLSDG. Вона становить 98 млн світлових років.

За словами дослідників, знахідка дасть можливість поліпшити теорії формування галактик. Крім того, вона дає змогу сподіватися, що в майбутньому JWST зможе знайти ще цілу низку подібних ізольованих галактик, які поки що вислизають від уваги астрономів.

Раніше ми розповідали про те, як телескоп Hubble зазнімкував неправильного сусіда Чумацького Шляху.