James Webb помітив лід у «гамбургері» протопланетного диску

Космічний телескоп James Webb надіслав детальні світлини «гамбургеру» з протопланетного диску, що оточує молоду зірку. На основі отриманих даних створено детальну 2D-мапу розподілу в ньому водяного льоду. Вважається, що приблизно так виглядала Сонячна система 4,5 млрд років тому. Лід у подібних дисках має ключове значення для формування планет і комет, а також може містити важливі молекули для життя.

Зображення диска з льоду та іншого матеріалу, з якого народжуються планети, навколо новонародженої зірки
Зображення диска з льоду та іншого матеріалу навколо новонародженої зірки, з якого народжуються планети. Авторство зображення: HST, JWST

«Вивчення розподілу льоду в протопланетному диску важливе для розуміння формування планет не лише навколо інших зірок, але також у нашій власній Сонячній системі», — зазначив провідний автор дослідження співробітник Лейденського університету Арджан Штурм.

Вченим завжди було складно отримати важливі дані стосовно розподілу льоду у протопланетних дисках через дві серйозні перешкоди — атмосферу Землі та малочутливі інструменти на борту орбітальних обсерваторій. James Webb вартістю 10 млрд доларів уперше дозволив отримати найчіткіші дані завдяки надчутливому інфрачервоному «зору» приладу MIRI. Команда науковців Ice Age використовувала телескоп для спостережень за молодою зіркою HH 48 NE, розташованою на відстані близько 600 світлових років від нас.

Зображення диска крижаного газу та пилу, що породжує планети, і сліди молекул у цьому диску. Авторство зображення: HST, JWST
Зображення газово-пилового диска, що породжує планети, а також спектральні «сліди» молекул у ньому. Авторство зображення: HST, JWST

Орієнтація протопланетного диску ребром до нас дозволила розгледіти «космічний бургер», підсвічений ізсередини центральною зорею. Коли її світло проходило крізь диск, воно взаємодіяло з молекулами, що залишали спектральні «відбитки», які вловив James Webb.

В результаті астрономи виявили аміак, ціан, карбонілсульфід і вуглекислий газ у формі льоду. Це дозволило обчислити співвідношення важкого вуглекислотного льоду до звичайного водяного, оскільки молекули води є найпоширенішими на Землі.

Результати проекту Ice Age JWST були отримані наприкінці 2023 року. Тепер команда планує спостерігати за іншими протопланетними дисками, щоб побачити, чи зберігаються в них ті самі пропорції вмісту льодів різного типу. Додаткові дослідження можуть змусити вчених змінити свої уявлення про склад та формування планет.

Раніше ми повідомляли про те, як вчені заплутались у трьох кандидатах на роль найбільшої екзопланети.