James Webb довів можливість формування екзопланет в епоху «космічного полудня»

Міжнародна група вчених використала космічний телескоп James Webb (JWST) для вивчення розсіяного зоряного скупчення NGC 346 у Малій Магеллановій Хмарі. Дослідження підтвердило можливість формування екзопланет в епоху «космічного полудня».

Зоряне скупчення NGC 346. Джерело: 10.1038/s41550-023-01945-7

Протягом багатьох років астрономи вивчають процеси утворення екзопланет. Інтерес дослідників до цієї проблеми зрозумілий. Що більше ми дізнаємося про те, як формуються нові світи, то ближче ми підійдемо до відповіді на одвічне запитання, як багато у Всесвіті екзопланет, що нагадують нашу Землю.

Однак є один момент, який давно не давав спокою астрономам. Мова про можливість існування екзопланет у т. зв. епоху «космічного полудня». Мова про часи, коли вік нашого Всесвіту становив лише кілька мільярдів років і він, в основному, був населений маломасивними зорями з низьким вмістом металів. Тривалий час вважалося, що умови в таких системах перешкоджали накопиченню пилу всередині зоряного диска і подальшому формуванню екзопланет.

Щоб знайти відповідь на це питання, астрономи залучили JWST. Метою телескопа стало розсіяне зоряне скупчення NGC 346. Воно розташоване в Малій Магеллановій Хмарі — галактиці-супутнику Чумацького Шляху. Скупчення містить сотні маломасивних зір і за своїми умовами нагадує Всесвіт часів «космічного полудня».

Завдяки своїй можливості бачити в інфрачервоному діапазоні, JWST зумів зазирнути вглиб скупчення. Його знімки показали, що попри низьку металевість, молоді зорі в NGC 346 оточені достатньою кількістю пилу для формування в майбутньому планетних систем. Отже, перші екзопланети у Всесвіті мали з’явитися ще на ранній стадії його існування.

Нагадаємо, що недавно JWST також виявив найдавніше скупчення галактик у ранньому Всесвіті.