Інверсія магнітного поля Землі потребує менше часу, ніж вважалося

Завдяки археологічним дослідженням відомо, що північний та південний магнітні полюси Землі іноді міняються місцями. Це називається інверсією магнітного поля. Подібні події не мають якоїсь яскраво вираженої періодичності. Між черговою зміною полюсів може пройти від кількох десятків тисяч до мільйонів років.

Схема магнітного поля Землі. Джерело: NASA/Peter Reid, University of Edinburgh/astrobio.net

Палеомагнітні дані свідчать, що востаннє інверсія магнітного поля нашої планети відбулася 780 тис. років тому — задовго до появи сучасної людини. У той самий час у розпорядженні геологів є ряд свідчень про те, що після зміни «полярності» воно може переживати періоди нестабільності. Під час них напрямок магнітних силових ліній може швидко змінюватися на практично протилежне, а потім так само стрімко повертатися до вихідного.

Схема інверсії магнітного поля. Джерело: NASA

Щоб краще розібратися у цих процесах, міжнародний колектив учених вивчив сталагміти із печери Саньсін у південному Китаї. Вони утворилися у період 107-91 тис. років тому. Палеомагнітний аналіз показав, що на той час магнітне поле Землі пережило велику кількість аномалій. Амплітуда розвороту силових ліній протягом цього періоду іноді перевищувала 100 º. При цьому в обертань спостерігалася чітко виражена асиметрія: полярність у Східній півкулі поверталася щодо нормального спрямування переважно на південь та схід. Напруженість поля над окремими ділянками знижувалася на 90%.

Але найцікавіше полягає в часі, що вимагалося на такі «розвороти». У період між 106 і 103 тис. років тому для зсуву магнітних ліній на 100 º знадобилося менше ніж два століття. Раніше вчені вважали, що такі процеси мають розтягуватися на багато тисячоліть.

Різні недобросовісні ЗМІ часто люблять лякати свою аудиторію апокаліптичними сценаріями про те, що наступний «розворот» магнітного поля стане мало не кінцем світу. Звичайно, це не так. За час існування земна біосфера успішно пережила сотні магнітних інверсій. Водночас така подія, безумовно, може завдати шкоди сучасній цивілізації, особливо системам електропостачання та навігації. Але на цей час вчені не мають жодних даних, що дозволяють хоча б приблизно розрахувати, скільки залишилося до наступної зміни магнітних полюсів.

За матеріалами: https://nplus1.ru