Hubble виявив скупчення чорних дір зоряної маси

NGC 6397 — не тільки одне з найближчих до Сонячної системи, а й одночасно одне з найстаріших кулястих скупчень Чумацького Шляху. Воно розташоване на відстані 7800 світлових років у сузір’ї Жертовника та містить 400 тис. зір. За оцінками астрономів, його вік становить близько 13,4 млрд років. Це означає, що скупчення сформувалося всього через 400 млн років після Великого Вибуху.

Кулясте скупчення NGC 6397 (фото Hubble). Джерело: NASA, ESA, and T. Brown and S. Casertano

У процесі вивчення траєкторій зір NGC 6397 команда французьких дослідників виявила сліди присутності в ньому невидимого компонента. Астрономи припустили, що скупчення містить чорну діру середньої маси. Такі об’єкти вважаються перехідною ланкою між чорними дірами зоряних мас (що утворюються внаслідок колапсу масивних світил) і надмасивними чорними дірами, розташованими в центрах більшості відомих галактик.

Для перевірки своєї гіпотези астрономи залучили телескопи Hubble та Gaia. Вони показали, що прихована маса не є точковою, а розподілена по центральній частині скупчення. Отже, йдеться не про один дуже важкий об’єкт, а про безліч менш масивних тіл.

Відомо, що внаслідок гравітаційної взаємодії важчі (а отже, недовготривалі) зорі скупчуються в ядрах кулястих скупчень, тоді як легші «виштовхуються» на периферію. Виходячи з цього, астрономи дійшли висновку, що невидимий компонент NGC 6397 — це залишки загиблих світил (білі карлики, нейтронні зорі та чорні діри зоряної маси). Їхню загальну масу оцінюють у 1000-2000 сонячних. Подальше моделювання показало, що його основну частину мають становити чорні діри. Два дослідження, виконані іншими колективами вчених, також підтвердили, що в ядрах кулястих скупчень мають домінувати чорні діри зоряної маси.