Астрономів вразив гігантський «помах крил» Тіні кажана

Молода зоря HBC 672 відома під прізвиськом «Тінь кажана» за характерне відсвічування через навколишню туманність. Космічний телескоп Hubble нещодавно вперше помітив цікавий «помах крил» тіні диска світила.

Зоря розташована у туманності Змії, що віддалена від нас приблизно на 1300 світлових років . Космічний телескоп Hubble здійснив неймовірне спостереження протопланетного диска молодої зорі 2018 року. Цей диск відкидає величезну тінь на далеку хмару в області зореутворення, яка рухається, немов крила кажана у світлі ліхтарика. Завдяки щасливому випадку астрономи могли спостерігати «помах» цієї тіні. Це могло статися через те, що екзопланета у протопланетному диску викривила його.

Молода зірка HBC 672
Молода зоря HBC 672, відома під прізвиськом «Тінь кажана». Фото: NASA

«У вас є зоря, оточена диском. Цей диск не схожий на кільця Сатурна він не плаский, а скоріше «надутий». Він блокує світло, що виходить убік, але дозволяє променям проходити над і під зорею», — пояснює провідний автор і астроном з Наукового інституту космічного телескопа (STScI) у Балтіморі (США) Клаус Понтоппідан.

Ця знахідка також стала несподіванкою. Понтоппідан і його команда спостерігали тінь крізь кілька фільтрів упродовж 13 місяців. Коли вони об’єднали старі та нові зображення, виявилося, що тінь рухається. Вона неймовірно велика приблизно в 200 разів більша за діаметр нашої Сонячної системи. Через такі гігантські розміри світлу необхідно приблизно 45 днів, щоб пройти від зорі до найбільш вираженого краю тіні.

Протопланетний диск є структурою з газу, пилу та уламків, що обертаються навколо світила. Він настільки малий і далекий, що його важко побачити навіть телескопу Hubble. Проте, ґрунтуючись на спроєктованій тіні, вчені знають, що її співвідношення її висоти та радіуса становить 1:5.

Команда також передбачає, що у диску зараз формується планета, орбіта якої нахилена до його площини. Астрономи підрахували, що об’єкт, котрий деформує диск, обертається навколо своєї зорі приблизно за 180 днів. За їхніми оцінками, він розташований на такій відстані від свого світила, як Земля від Сонця.

За матеріалами SciTechDaily