Хмара уламків: російський супутник вибухнув на орбіті

Російський супутник «Ресурс-П» № 1 зруйнувався на орбіті з утворенням безлічі уламків. Про це повідомила компанія LeoLabs, що спеціалізується на моніторингу навколоземного простору.

Супутник «Ресурс-П» в уявленні художника. Джерело: NASA/eyevine/EAST NEWS

«Ресурс-П» № 1 був запущений у 2013 році. Апарат призначався для дистанційного зондування Землі та отримання знімків земної поверхні з роздільною здатністю до 1 метра. Його розміри становили 7,93 на 2,72 метра, маса — 6,5 тонни. Супутник вийшов із ладу в грудні 2021 року, після чого висота його орбіти поступово знижувалася, чому значною мірою посприяло збільшення сонячної активності.

26 червня «Ресурс-П» № 1 зруйнувався з утворенням більш ніж ста уламків. Першою про це повідомила компанія LeoLabs, пізніше цю інформацію підтвердило Космічне командування США. Воно вже повідомило союзників, про те, що трапилося.

У момент руйнування апарат перебував на полярній орбіті висотою 355 км. Наразі невідомо, що саме стало причиною інциденту. Але найчастіше такі події відбуваються через вибух акумуляторних батарей.

Водночас астрофізик Джонатан Макдавелл, відомий своїми роботами з відстеження об’єктів на навколоземній орбіті, зазначив, що в момент руйнування «Ресурс-П» № 1 пролітав поруч із військовим космодромом Плесецьк. Це означає, що супутник міг бути знищений унаслідок чергового випробування російської протисупутникової зброї. Водночас Макдавелл зазначив, що поки в нього немає інформації про закриття повітряного простору в цьому регіоні, яке зазвичай передує запускам ракет.

За даними Космічного командування США, поки що уламки «Ресурс-П» № 1 не становлять прямої небезпеки для інших супутників. Однак нам невідомо, наскільки сильним був вибух. Якщо він був достатньо потужним, деякі з уламків могли перейти на орбіти з великим апогеєм, що значно збільшує створювану ними загрозу. Російські офіційні особи поки ніяк не прокоментували вибух на орбіті.

Велика втеча: китайська компанія випадково запустила ракету під час випробування