Глибока діра на поверхні Марса приховує велику таємницю

Людство мріє про колонізацію Марса та активно займається підготовкою до візиту на Червону планету. Першій експедиції необхідно буде знайти укриття від радіації, екстремальних температур та пилових бур. На Марсі є великі підземні лавові труби, які могли б слугувати такими укриттями. Доступ до лавових труб можуть забезпечити провали у вигляді дір, так звані «мансардні вікна».

Arsia Mons
Таємнича діра в Arsia Mons, знята камерою HiRISE на орбітальному апараті NASA Mars Reconnaissance Orbiter. Фото: NASA/JPL-Caltech / UArizona

Одну з таких дір знайшов орбітальний апарат NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), камера HiRISE якого показує яму діаметром кілька метрів у регіоні поблизу гори Arsia Mons. Це один із трьох сплячих вулканів Tharsis Montes, що є частиною великої вулканічної рівнини Tharsis. Чи веде ця діра на Марсі до більшої підземної печери? Це питання залишається відкритим.

Arsia Mons
Ці зображення ями поблизу Arsia Mons були зроблені кілька років тому. Зображення ліворуч було зроблене першим, і вченим стало цікаво, чи може воно вести до лавової труби чи печери. Потім було зроблене зображення праворуч, на якому показана бічна стінка. Вона може вказувати на відсутність труби чи печери. Фото: NASA / JPL

Регіон Tharsis, піднятий на 10 км над середньою висотою Марса, колись був вулканічно активний. Ями на його території можуть бути отворами в підземні лавові трубки. Але їхня справжня природа залишається невизначеною. Одне зображення показує освітлену бокову стінку, що може свідчити про циліндричну яму, а не про вхід до печери чи труби.

Діри на Землі та Місяці

Подібні отвори зустрічаються на Гавайських вулканах, де їх називають карстовими кратерами. Зазвичай вони не з’єднуються з довгими печерами чи лавовими трубами, а є результатом глибоких обвалів. Глибина гавайських карстових кратерів варіюється від 6 до 186 м, а ширина — від 8 до 1140 м. Яма Arsia Mons має глибину близько 178 м.

Mare Tranquillitatis
Цікавий кратер Mare Tranquillitatis на Місяці, що відкриває валуни на гладкій поверхні. 100-метрова яма може забезпечити доступ до місячної лавової труби. Фото: NASA/GSFC

Лавові ями та трубки на Місяці досліджені краще, ніж на Марсі. Відомо, що деякі з них термічно стабільні за температури близько 17°C. На Місяці розглядають концептуальні проєкти роботів для дослідження цих печер, де астронавти могли б ховатися у надувних житлах, захищених від температурних коливань, радіації та мікрометеоритів.

Загадка лавових труб

На Марсі також можуть існувати лавові трубки. Слабша гравітація дозволила б утворити набагато більші з них. На знімках видно кратери, що представляють зруйновані трубки, й, можливо, не всі з них зруйнувалися.

Марсіанські лавові трубки залишаються загадкою. Вчені виявили багато морфологічних ознак, що вказують на їхню наявність. Але без чітких доказів не можна стверджувати, що вони існують. Чи можуть вони одного дня стати укриттями для астронавтів? Можливо. Для цього потрібна роботизована місія для їхнього дослідження.

Раніше ми розповідали про те, як перетворити Марс на подобу Землі.