Гігантська зоря змінила колір

Група європейських та американських астрономів проаналізувала історичні джерела, щоб перевірити гіпотезу про те, що дві тисячі років тому зоря Бетельгейзе мала інший колір. Результати дослідження підтвердили це припущення. За часів Юлія Цезаря зоря була не червоною, а жовто-помаранчевою.

Загадка кольору Бетельгейзе

Тривалість людського життя абсолютно непорівнянна з часом життя зір. Навіть якщо взяти найбільші світила у Всесвіті, тривалість їхнього існування все одно вимірюється мільйонами років, на тлі чого, наше життя — лише мить. Здавалося б, за таких умов людство не має шансів побачити будь-які глобальні зміни, що відбуваються з зорями. Проте, як показує приклад Бетельгейзе, це не так.

Зображення Бетельгейзе, отримане наземним телескопом. Джерело: ESO/Digitized Sky Survey 2

Колір Бетельгейзе, у минулому, давно є предметом наукових суперечок. Попри те, що зараз зоря має характерний яскраво-червоний колір, деякі історичні записи натякають на те, що відносно недавно це було не так.

Щоб розібратися у цьому питанні дослідники переглянули низку документів, які дійшли до наших днів. Виявилося, що у 100 році до н.е. китайський придворний астроном Сима Цянь, залишив такий запис: «Білий — як Сіріус, червоний — як Антарес, жовтий — як Бетельгейзе, синій — як Беллатрікс». Сто років по тому римський вчений Гай Юлій Гігін зазначив, що Бетельгейзе такого ж кольору, як жовто-помаранчевий Сатурн.

Порівняння розмірів Бетельгейзе та Сонячної системи. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella

Вивчення текстів інших античних авторів (таких, як Птолемей), надало додаткові свідчення, що тоді Бетельгейзе не відносили до групи яскраво-червоних зір, на кшталт Антареса та Альдебарана. Так само, зі зробленого вже у XVI столітті запису данського астронома Тихо Браге, можна зробити висновок, що на той час Бетельгейзе вже була червонішою, ніж Альдебаран. У наші дні Бетельгейзе можна порівняти за яскравістю та кольором з Антаресом, чия назва перекладається з грецької «як Марс».

Майбутнє Бетельгейзе

За словами дослідників, факт того, що протягом двох тисяч років Бетельгейзе змінила колір з жовто-помаранчевого на червоний, говорить нам про те, що маса зорі в 14 разів перевищує масу нашого Сонця і вона знаходиться у фінальній фазі свого життєвого циклу. Разом з тим, це не означає, що вже найближчим часом вона вибухне. За оцінками астрономів, в запасі у Бетельгейзе ще залишається від кількох сотень тисяч до півтора мільйона років.

Зміна яскравості Бетельгейзе у період з 2019 до 2020 рік. Джерело: ESO/M. Montargès et al.

Нагадаємо, що недавно Бетельгейзе пережила велике затемнення, під час якого яскравість зорі спочатку суттєво знизилася, а згодом повністю відновилася. За останніми даними, це сталося через величезний викид маси, що породив гігантську пилову хмару, яка приховала зорю від Землі.

За матеріалами https://phys.orgml