Gemini North зазнімкував епічне зіткнення галактик

Астрономи, які працюють на телескопі Gemini North, опублікували нове дивовижне зображення. Воно демонструє пару взаємодійних спіральних галактик NGC 4568 та NGC 4567, у яких розпочався процес злиття.

Галактики NGC 4568 та NGC 4567. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

NGC 4568 та NGC NGC 4567 розташовані на відстані 60 млн світлових років від Чумацького Шляху у напрямку до сузір’я Діви. На цей час їхні центри розділені дистанцією у 20 тисяч світлових років, що можна порівняти з відстанню між Землею та центром Чумацького Шляху. Кожна галактика все ще зберігає свою оригінальну форму. Проте, вже найближчим часом це зміниться.

У міру того як NGC 4568 та NGC 4567 зближуватимуться, приливні сили все більше й більше спотворюватимуть їхні величні структури. Протягом наступних мільйонів років галактики «танцюватимуть» одна навколо одної, поступово утворюючи дедалі більше звужувані петлі. При цьому під дією гравітації з них вириватимуться гігантські стрічки, складені з викинутих зір та газу. Зрештою, відбудеться повна руйнація їхніх оригінальних структур і NGC 4568 та NGC 4567 зіллються в єдину еліптичну галактику. За розрахунками астрономів на це потрібно 500 млн років.

Описані вище процеси також супроводжуватимуться ущільненням газопилових хмар, що спричинить гігантський спалах зореутворення. Багато новонароджених світил матимуть велику масу та завершать своє життя вибухами наднових. Знімок Gemini North демонструє приклад такого процесу. На врізанні можна побачити згасливе післясвічення наднової SN 2020fqv, яке спостерігалося у 2020 році. Вона спалахнула внаслідок колапсу надмасивної зорі.

Галактики NGC 4568 та NGC 4567. На врізанні показана наднова SN 2020fqv. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

До того моменту, коли NGC 4568 та NGC NGC 4567 завершать своє злиття, вони вже витратять більшу частину газу. Тому новостворена еліптична галактика демонструватиме мінімальне зореутворення й головним чином складатиметься зі старих маломасивних світил та стародавніх кулястих скупчень.

Також варто відзначити, що злиття NGC 4568 й NGC NGC 4567 можна розглядати як наочну візуалізацію майбутнього, яке чекає на нашу галактику. Приблизно через 5 млрд років вона почне злиття з галактикою Андромеди. Зрештою, воно завершиться появою гігантської еліптичної галактики, яка також буде здебільшого населена старими зорями.