Галактичний голод: надмасивні чорні діри здатні зупиняти зореутворення

Нещодавні дослідження надмасивних чорних дір значно змінили наше розуміння еволюції галактик, ставлячи під сумнів сучасні уявлення про їхнє формування. Дослідження показали, що чорні діри можуть регулювати зореутворення, що дозволяє науковцям краще розуміти структуру Всесвіту та розподіл галактик у просторі-часі.

Чорна діра
Чорна діра. Ілюстрація: Gencraft AI

Нове дослідження, проведене китайськими вченими, виявило важливий вплив надмасивних чорних дір на галактики. Вивчаючи 69 сусідніх галактик, китайські та французькі вчені виявили, що чорна діра в центрі галактики може нагрівати навколишній холодний газ, перешкоджаючи його конденсації у нові зорі. Це відкриття допомагає пояснити, чому деякі галактики продовжують розвиватися, тоді як інші переходять у «сплячий» стан.

Результати дослідження показують пряму залежність між масою чорної діри та наявністю холодного газу, що є критично важливим для зореутворення. Провідний дослідник Ван Тао з Нанкінського університету зазначає, що галактики з більшими чорними дірами містять менше холодного газу, що знижує зореутворення. Вчений порівняв цей процес із розміщенням перевернутої склянки над свічкою — як полум’я гасне через брак кисню, так і чорна діра зупиняє зореутворення, блокуючи доступ холодного газу.

Надмасивна чорна діра (симуляція). Джерело: NASA

Раніше вчені вже знали про зв’язок між масою чорної діри та масою зір у галактиці. Однак до цього моменту не було прямих доказів, що чорні діри можуть пригнічувати зореутворення.

Дослідники зосередили увагу на атомарному водні, ключовому компоненті зореутворення, і виявили, що його присутність більш тісно пов’язана з масою чорної діри, ніж з іншими факторами, такими, як загальна маса світил або розмір галактичної опуклості. Це вказує на те, що маса чорної діри є визначальним фактором для кількості холодного газу, доступного для зореутворення.

Ван Тао запропонував два можливих пояснення цього явища. По-перше, чорні діри можуть викидати газ із галактики, але ця теорія має проблеми, оскільки багато галактик продовжують зореутворення, попри наявність активних чорних дір. По-друге, найімовірніше, що струмені від чорних дір нагрівають міжгалактичний газ, що перешкоджає його живленню галактики, відомому як голодування галактики. Ця теорія підтверджується числовими моделями.

Команда планує перевірити свої висновки, використовуючи дані з китайського радіотелескопа FAST та майбутніх телескопів Square Kilometre Array в Південній Африці та Австралії.

Раніше ми повідомляли про те, як «голод» надмасивної чорної діри помітили з відстані 300 млн світлових років.

За матеріалами techspot.com