«Галактична цибуля» викривила простір-час та спотворила світло

На новому зображенні, отриманому від проєкту Dark Energy Camera, видно «галактичну цибулю» — галактику-оболонку з кількома шарами, які розкинулися на відстані 150 тис. світлових років. Галактика NGC 3923 приблизно вдвічі більша за Чумацький Шлях, але ще більшим є сусіднє скупчення галактик, яке має таку велику масу, що викривляє простір-час, змушуючи світло від далеких галактик позаду неї вигинатися, як збільшувальне скло, у процесі, який називається гравітаційним лінзуванням.

Симетричні, схожі на цибулину шари оболонкової галактики NGC 3923 добре помітні на цьому знімку. Зображення масивного скупчення галактик поблизу також демонструє явище, відоме як гравітаційне лінзування. Авторство: DESI Legacy Imaging Surveys/LBNL/DOE & KPNO/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

Dark Energy Camera — це наземний інструмент, розташований на 4-метровому телескопі Víctor Blanco Telescope, який спочатку був побудований для спостереження за багатьма галактиками в межах проєкту під назвою «Дослідження темної енергії». Зараз вона також використовується для інших спостережень, таких як зображення карликових галактик, галактик, що зливаються, тощо.

Головна особливість цього зображення — галактика-оболонка, яка є типом еліптичної галактики, де зорі не розподілені рівномірно, а організовані в оболонкоподібні структури. Спіральні галактики, такі як Чумацький Шлях, не мають такого розташування зір, але вважається, що близько десятої частини еліптичних галактик мають подібне розташування, і така структура утворюється, коли дві галактики зливаються й більша з них поглинає меншу.

Як пояснює NOIRLab, тут відбулося злиття двох галактик. Коли вони зливалися, гравітаційне поле більшої повільно відшаровувало зорі від диска меншої. Ці світила почали поступово змішуватися із зовнішнім гало більшої галактики, утворюючи концентричні смуги, або оболонки. Проста аналогія — додати краплю харчового барвника у миску з тістом, яке ви повільно розмішуєте. Крапля розтягується спіраллю, яка залишається видимою впродовж тривалого часу, перш ніж повністю змішається.

Іншу важливу особливість цього зображення важче помітити, але вона розташована у верхньому центрі. Масивне скупчення галактик під назвою PLCK G287.0+32.9 викривляє простір-час і деформує світло, що надходить від далеких галактик, через що вони здаються розтягнутими.

Раніше ми повідомляли про те, як Камера темної енергії зазнімкувала прелюдію до злиття галактик.

За матеріалами noirlab.edu.