Фото дня: туманність «Розетка»

Новини астрономії, астрофізики та космології Фото космосу

Туманності вважаються одними з найкрасивіших небесних об’єктів. Особливо ефектно на знімках виходять емісійні туманності, складені з хмар газу, що підсвічуються зорями, які знаходяться всередині них. Представлений знімок чудово це ілюструє.

Туманність Розетка. Джерело: ESO

На знімку зображена ділянка туманності «Розетка». Вона розташована в сузір’ї Єдиноріга на відстані близько 5200 світлових років, та є гігантським комплексом зореутворення діаметром близько 130 світлових років. Усередині неї газ та пил збираються разом й стискаються під дією власної гравітації, щоб породити нове покоління світил. Спочатку ці новонароджені зорі занурені в пилові хмари, з яких вони з’явилися, тому їх не можна спостерігати у видимій частині спектра. Але через деякий час їхнє потужне випромінювання «здуває» щільні скупчення пилу та іонізує навколишній газ, що змушує його яскраво світитися. Все це можна побачити на знімку. Під впливом випромінювання суміш газу, яка світиться, та темного пилу формує складні візерунки, які нагадують клуби дим навколо вогню.

Знімок туманності «Розетка» був отриманий приймачем FORS 2, змонтованим на Дуже Великому телескопі Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO). Це надзвичайно багатофункціональний інструмент, який не тільки отримує прямі зображення об’єктів дуже високої якості, але й працює в режимі спектрографа, «розкладаючи» випромінювання, яке він приймає, в спектр, що дає астрономам інформацію про хімічний склад досліджуваних об’єктів.

Представлене зображення було отримане у рамках програми «Космічні скарби ESO» — освітньо-просвітницької ініціативи, метою якої є знімкування цікавих, загадкових та просто красивих об’єктів південного неба. Воно виробляється у тих рідкісних випадках, коли телескопи обсерваторії неспроможні вести наукові спостереження. Втім, усі дані, зібрані в рамках цієї програми, можуть використовуватись у наукових цілях та доступні астрономам через архів ESO.