Фальшива екзопланета: інопланетний нептун виявився парою зір

Група іспанських дослідників повідомила про «закриття» екзопланети K2-399b. Об’єкт, який раніше вважався газовим гігантом, що нагадує Нептун, насправді виявився парою холодних зір.

Гарячий нептун в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

K2-399b була відкрита під час аналізу даних, зібраних космічним телескопом TESS. Він виявив періодичні потьмяніння, схожої на Сонце зорі, які повторювалися кожні 18 годин. Проаналізувавши дані, дослідники дійшли висновку, що коливання блиску були спричинені транзитами екзопланети, чий радіус у шість, а маса — у тридцять разів перевершували земні. При цьому, ймовірність помилкового спрацьовування цього відкриття за їхніми оцінками становила лише 0,078%.

Особливого інтересу знахідці надавало те, що орбіта K2-399b проходила на дуже невеликій відстані від зорі в т. зв. «пустелі нептунів». Так називають регіон поблизу зір, де практично не зустрічаються екзопланети, що нагадують нептун, а лише кам’янисті суперземлі та величезні юпітероподібні газові гіганти. Вважається, це пов’язано з тим, що на такій відстані планета масою, як у Нептуна, не в змозі утримати свою газову оболонку від її здування зорею.

Не дивно, що команда іспанських дослідників захотіла пильніше вивчити цей світ. Однак спостереження, виконані за допомогою приладу CARMENES на 3,5-метровому телескопі Калар-Альто, дали дуже дивні результати. Після цього вчені звернулися до колег з інших країн, які також отримали дані про K2-399b, але так і не опублікували їх. Склавши елементи мозаїки докупи, астрономи швидко дійшли висновку, що реальність така: K2-399b була не планетою, а парою зір, що ідеально її імітують.

Будова зоряної системи K2-399. Джерело: caha.es

Насправді конфігурація системи має такий вигляд. На витягнутій орбіті навколо головного компонента системи розташована пара дуже холодних червоних карликів, які здійснюють один оберт навколо нього приблизно за 2,5 року. Своєю чергою, ця пара розташована на дуже невеликій відстані один від одного: її період обертання становить кілька днів.

Отже, дві холодні зорі постійно затьмарюють одна одну, створюючи спостережувані TESS транзити. Астрономи, які оголосили про відкриття K2-399b, не врахували можливість існування такої рідкісної конфігурації й вирішили, що спостерігають екзопланету. Але в реальності перед нами пара зір, що затьмарюють одна одну і рухаються на тлі більш яскравої зорі. За словами дослідників, це «закриття» наочно демонструє, наскільки важливо доповнювати дані космічних телескопів результатами наземних спостережень.

Ви також можете почитати про нещодавно відкриту екзопланету, яка має скоро загинути.

За матеріалами caha.es