ESA веде перемовини з NASA щодо «порятунку» місії ExoMars

Європейське космічне агентство (ESA) та NASA ведуть спільні переговори щодо «порятунку» місії ExoMars. Про це повідомив генеральний директор ESA Йозеф Ашбахер.

Ровер Rosalind Franklin (концепт). Джерело: ESA

Запуск ExoMars був запланований на вересень 2022 року. Метою місії було доставлення на Червону планету російської посадкової платформи «Казачок» та європейського марсохода Rosalind Franklin. Останній мав би зайнятися пошуками біомаркерів — з’єднань, які могли б свідчити про можливість існування життя на Марсі у минулому чи навіть нині.

Повномасштабна війна росії проти України поставила хрест на цих планах. На знак протесту в ESA вирішили розірвати співпрацю з країною-агресоркою.

За словами Ашбахера, представники NASA зв’язалися зі своїми європейськими колегами та запропонували їм свою допомогу. Наразі команди фахівців з ESA та NASA проводять спільні консультації з метою складання плану, який дозволить «перезавантажити місію».

Одним із головних завдань ESA зараз є пошук нової ракети-носія та будівництво власної посадкової платформи, а також заміна всіх російських компонентів на європейські. Особлива увага буде приділена невеликому радіоізотопному генератору (рітегу), який має оберігати апаратуру марсохода від замерзання під час марсіанських ночей. ESA ніколи не створювало ритеги, але відповідний досвід має NASA.

До червня керівництво ESA планує затвердити новий план місії, який потім буде представлений на розгляд країнам-учасницям організації. Нагадаємо, що наступне балістичне вікно для польоту до Марса відкриється наприкінці 2024 року.

Нещодавно ESA перенесло на 2023 рік запуск місії JUICE.