Екзоастероїди: астроентузіасти допоможуть знайти залишки планетних систем біля мертвих зір

Науково-дослідний центр NOIRLab запустив проєкт Exoasteroids. У його межах добровольці допоможуть астрономам знайти білі карлики, оточені залишками знищених планетарних систем.

Лабораторія NSF NOIRLab запустила проєкт Exoasteroids, спрямований на пошук астероїдів, що обертаються навколо білих карликів у межах Чумацького Шляху.

Коли Сонце вичерпає запаси свого водневого пального, воно почне розширюватися, перетворюючись на червоного гіганта. Під час цього процесу наша зоря знищить Меркурій, Венеру і, цілком можливо, нашу Землю. Потім Сонце, яке помирає, скине верхні шари атмосфери, і від нього залишиться ядро, що остигає, оточене уламками й уцілілими планетами.

Аналогічні процеси відбувалися і відбуватимуться в інших зоряних системах. Астрономам відома низка білих карликів, оточених пиловими дисками з астероїдами. Вони є відмінними природними лабораторіями для вивчення кінцевої стадії розвитку планетарних систем, надаючи унікальну інформацію про формування та загибель планет.

Щоб допомогти вченим у пошуку прикладів астероїдів, які обертаються навколо білих карликів Чумацького Шляху, центр NOIRLab запустив проєкт Exoasteroids. Його метою є виявлення білих карликів, яскравість яких змінилася за останнє десятиліття. Такі коливання можуть вказувати на те, що білий карлик оточений залишками планетарної системи та все ще активно руйнує екзоастероїди. Це призводить до спалахів, що виявляються на знімках, зроблених сучасними телескопами.

Белый карлик
Білий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

На сайті проєкту представлені тисячі відеороликів білих карликів, отриманих за допомогою космічного телескопа WISE. Добровольці переглядатимуть ці відеозаписи, щоб відрізнити справжні випадки зміни яскравості білих карликів від таких перешкод, як джерела, що перекриваються, або шум детектора.

За словами авторів проєкту, люди можуть краще впоратися з цією роботою, ніж комп’ютерні алгоритми. Річ у тім, що білі карлики з істинною інфрачервоною змінністю зустрічаються рідко. А це означає, що автоматичний пошук, швидше за все, поверне значно більше помилкових ідентифікацій, ніж правильних.

Проєкт Exoasteroids реалізується на платформі громадянської науки Zooniverse. Щоб узяти в ньому участь, необхідно перейти за таким посиланням.

Раніше ми розповідали, як ESA попросила у добровольців допомоги в класифікації галактик.

Космічні пригоди незалежної України: 7 найкращих письменників-фантастів