Експеримент довів можливість генерувати кисень на Марсі

Мрія людства про колонізацію Марса стала на крок ближче до реалізації завдяки успішному експерименту з перетворення вуглекислого газу на придатний для дихання кисень. Причому дослід цей був проведений на самій Червоній планеті.

Прилад MOXIE
Прилад MOXIE розміром із невелику коробочку виробляє таку ж кількість кисню, як одне дерево. Фото: NewsBytesApp

Марсіанська атмосфера в її нинішньому стані зовсім не сприятлива для землян. Вона приблизно у 150 разів більш розріджена та складається переважно з вуглекислого газу. Будь-яка людина, яка намагалася б її вдихнути, просто задихнулась би. Але у цьому мертвому, сухому та чужому світі є інструмент, що виробляє придатний для дихання кисень.

Пристрій під назвою MOXIE розміром із невелику коробочку для бутербродів був доставлений на Марс у межах місії марсохода NASA Perseverance. Він використовує процес електролізу, який розщеплює марсіанський вуглекислий газ на чадний газ і кисень.

Прилад MOXIE встановлюється усередину Perseverance
Встановлення приладу MOXIE на ровер Perseverance перед початком місії. Фото: NASA/JPL-Caltech

За словами дослідників, за понад рік перебування на Марсі MOXIE виробляв кисень сім разів і продовжуватиме це робити. У кожному з семи циклів він виділяв від 5,4 до 8,9 г молекулярного кисню, а загалом виробив уже 49,9 г цього газу.

Електроліз замість дерев

«Це перша демонстрація використання ресурсів на поверхні іншої планети та їхнього хімічного перетворення на корисні для людей речовини. У цьому сенсі це історична подія», — говорить колишній астронавт NASA та заступник головного дослідника MOXIE Джеффрі Хоффман з Массачусетського технологічного інституту (MIT).

Фактично пристрій виконує роботу невеликого дерева. Але після такого успішного експерименту команда, що виготовила MOXIE, бажає відправити на Марс прилад, що виділятиме кисень зі швидкістю, еквівалентною кільком сотням дерев.

Фотографія заходу Сонця на Марсі
Світлина заходу Сонця на Марсі. Фото: NASA/JPL/Texas A&M/Cornell

Виробництво кисню шляхом електролізу не є новим. Міжнародна космічна станція, наприклад, використовує його для розщеплення води на водень і кисень, таким чином поповнюючи запас повітря, придатного для дихання. Однак на Марсі вода може бути надто дорогоцінною, щоб витрачати її з такою метою, тому використовується інша речовина, якої вдосталь на Червоній планеті, — вуглекислий газ.

Раніше ми повідомляли про те, як Земля стрімко втрачає кисень.

Вихід у відкритий космос зупинили через витік зі скафандра