Ефект «фотобомбардування» при вивченні екзопланет

При отриманні зображень екзопланет може виникати ефект, подібний до «фотобомбардування». Так називають ситуацію, коли під час знімкування однієї персони потрапляє інша, яка відвертає на себе всю увагу.

«Фотобомбардування» планет
«Фотобомбардування» планет. Джерело: Рhys.org

«Фотобомбардування» екзопланет

«Фотобомбардуванням» зазвичай називають ситуацію, коли ви фотографуєте своїх друзів, і тут у кадр потрапляє яскравий об’єкт, який відвертає на себе всю увагу. Наприклад, це може бути знаменитість, що махає комусь рукою. Вчені встановили, що з екзопланетами може відбуватися те ж саме.

Відповідно до нового дослідження, здійсненого NASA, фото екзопланет, отримані за допомогою телескопів нового покоління, можуть бути сильно «засмічені» світлом від планет тієї ж системи.

Це явище тісно пов’язане з функцією апертури точки та дифракцією світла, які залежать від відстані до джерела та параметрів телескопа. Зображення від двох близьких планет може викривлятися настільки сильно, що ми бачитимемо їх як одну.

У випадку, коли йдеться про планети, які перебувають у «зоні заселеності», це може призвести до того, що землеподібний об’єкт не буде помічений за більш яскравим відблиском «екзовенери». А спектральні дані покажуть, що планета непридатна до життя.

Як боротися з «фотобомбардуванням» екзопланет

Для того, щоб переконатися у тому, що проблема дійсно існує, вчені спробували змоделювати ситуацію, коли позаземна цивілізація дивиться на Сонячну систему з відстані 30 світлових років крізь телескоп, аналогічний тому, що запропонований в астрофізичному огляді 2020 року. Вони дійшли висновку, що на таких відстанях Венеру та Землю справді можна побачити як одну планету.

Також вчені запропонували кілька способів боротьби з «космічним фотобомбардуванням». Один із них полягає в удосконаленні методів обробки даних, зібраних телескопом для того, аби зменшити дифракційне викривлення. Інший пропонує спостерігати за системами впродовж тривалого часу і таким чином позбуватися ефекту «злиття» планет.