Два погляди телескопа Hubble на одне зоряне скупчення

Вчені, які працюють із космічним телескопом Hubble, отримали два зображення одного й того ж об’єкта, які сильно відрізняються одне від одного. На них видно кулясте скупчення NGC 1850, розташоване у Великій Магеллановій Хмарі.

Кулясте  скпчення NGC 1850 на різних довжинах хвиль
Два зображення NGC 1850. Джерело: Рhys.org

Два знімки одного об’єкта

За допомогою космічного телескопа Hubble вчені отримали два зображення одного й того ж астрономічного об’єкта, які сильно відрізняються одне від одного. Кожен знімок насправді розфарбований у псевдокольори, оскільки оригінальне зображення отримане у спектрі, ширшому, ніж може сприйняти людське око.

Скупчення NGC 1850 у інфрачервоному та видимому спектрах
Скупчення NGC 1850 в інфрачервоному та видимому спектрах. Джерело: Рhys.org

Об’єктом вивчення стало кулясте скупчення NGC 1850, що розташоване у сузір’ї Золотої Риби. Воно входить до складу Великої Магелланової Хмари, яка є супутником Чумацького Шляху та віддалена від Сонця на відстані 160 тис. світлових років.

Перше із зображень виконане у блакитних кольорах. Воно створене за даними, отриманими в інфрачервоному та видимому спектрах. Червоне зображення охоплює значно ширший діапазон хвиль: від ближнього ультрафіолетового до ближнього інфрачервоного. Разом вони демонструють, наскільки може відрізнятися один і той самий об’єкт на різних довжинах електромагнітних хвиль.

Чим цікаве кулясте скупчення NGC 1850

Насамперед кулясте скупчення NGC 1850 цікаве тим, що його вік становить усього 100 млн років. У нашій Галактиці не існує настільки молодого подібного до нього об’єкта. Саме тому вчених дуже цікавлять процеси, які відбуваються у цьому кластері.

Кулясте скупчення у широкому діапазоні хвиль
Кулясте скупчення у широкому діапазоні хвиль. Джерело: Рhys.org

Астрофізики припускають, що коли у NGC 1850 народилося перше покоління зір, то воно викидало велику кількість пилу та газу. Однак через його високу густину вони утримувалися всередині силами гравітації. Щобільше, скупчення активно притягувало до себе речовину ззовні.

Ці два фактори примусили кулясте скупчення швидко рости, й невдовзі воно стало вдвічі більшим, ніж було. З газу та пилу сформувалося друге покоління світил, яке ми й спостерігаємо зараз. Кластер огорнутий дифузною туманністю, крізь яку світять яскраві блакитні зорі та червоні гіганти, у яких вичерпується термоядерне паливо. Крім того, всередині астрономи знайшли достатньо масивну чорну діру.