Два нових телескопи відстежуватимуть небезпечні астероїди

Вчені зможуть спостерігати за небом у пошуках небезпечних астероїдів цілодобово та в обох півкулях Землі. У цьому їм допоможуть два нових ультрафіолетових телескопи. Вони почали працювати у Чилі та Південній Африці.

Монтаж телескопу, що шукатиме небезпечні астероїди
Монтаж нового телескопа. Джерело: El Sauce Observatory

Південне небо скануватимуть два нових телескопи

Вчені з Астрономічного інституту Університету Гаваїв, які шукають небезпечні астероїди, тепер спостерігатимуть за небом і у Південній півкулі. Досі вони це робили за допомогою ультрафіолетових телескопів на самих Гаваях. Тепер їхні можливості розширилися за допомогою двох додаткових інструментів, розташованих у Південній півкулі.

Проєкт Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) фінансується NASA. Його метою є відстежування невеликих астероїдів, діаметр яких вимірюється десятками метрів.

Один з нових телескопів перебуває на спостережній станції Сатерланд у Південно-Африканській Республіці. Інший — в обсерваторії Ель-Саус у Чилі. Таке розташування інструментів не тільки дозволяє бачити усю небесну сферу — спостережні пункти у різних часових поясах дають змогу відстежувати небезпечні астероїди 24 години на добу.

Перші спостереження нових інструментів

Новостворені телескопи вже розпочали свою роботу. 22 січня 2022 року обсерваторія у Південній Африці зафіксувала 100-метровий астероїд 2022 BK. Він, на щастя, пролетить повз нашу планету. Інструменти проєкту ATLAS здатні побачити космічний камінь, здатний знищити ціле місто, за три тижні до його зближення із Землею. Учасників проєкту цікавлять ті об’єкти, що можуть підійти до Землі на відстань меншу, ніж 385 тисяч кілометрів. Тобто опинитися до нас ближче, ніж Місяць.

Перші телескопи системи ATLAS аерокосмічна адміністрація почала будувати 2013 року. У 2017-му телескопи на гавайських горах Халеакала та Мануа-Лоа були введені в експлуатацію. Відтоді з їхньою допомогою відкрили 700 навколоземних астероїдів та 66 комет.