Комету ATLAS, що розпалася, пов’язали з кометою XIX століття

В кінці 2019 року один із телескопів автоматизованої системи ATLAS виявив нову довгоперіодичну комету. Вона отримала позначення C/2019 Y4 (ATLAS). З наближенням до Сонця комета стрімко збільшувала свій блиск. Очікувалося, що вона стане однією з найяскравіших «хвостатих зірок» XXI століття.

Уламки комети C/2019 Y4 (ATLAS). Фото телескопа Hubble. Джерело: NASA/ES A /Quanzhi Ye/L.R.Bedin

Однак навесні 2020 року комета несподівано зруйнувалася. Це відбулося, коли вона перебувала ще на відстані 160 млн км від Сонця. Виникло закономірне питання про те, як при такій крихкості C/2019 Y4 (ATLAS) зуміла пережити свій попередній візит до Сонячної системи: розрахунки показують, що п’ять тисяч років тому вона повинна була пройти на відстані лише 37 млн ​​км від нашого світила.

На думку астронома Цюаньчжі Йе з Мерілендського університету, вся справа в тому, що комета C/2019 Y4 (ATLAS) являла собою уламок набагато більшого тіла, що зруйнувалося при проходженні попереднього перигелію. Вона рухалася по тій самій траєкторії, що й Велика комета 1844 року. Ймовірно, вони були фрагментами одного і того ж батьківського тіла, яке розпалося в далекому минулому.

Схоже на те, що «прабатько» C/2019 Y4 (ATLAS) мав складну, неоднорідну внутрішню структуру. На це вказує той факт, що після руйнування комети утворилося два скупчення уламків, які продемонстрували різну поведінку. При початково майже однаковій яскравості перше з них розпалося всього за кілька днів, у той час як друге проіснувало кілька тижнів.

За матеріалами: https://www.nasa.gov