Дуже Великий телескоп зазнімкував «космічну квітку»

Європейська південна обсерваторія опублікувала вельми цікаве зображення далекого космосу, отримане Дуже Великим телескопом (VLT). Воно демонструє оптичний феномен, так званий хрест Ейнштейна.

Хрест Ейнштейна, зазнімкований Дуже Великим телескопом. Джерело: ESO/A. Cikota et al.

Простір-час не є рівномірним. Гравітація будь-якого достатнього масивного об’єкта буде «прогинати» його, змушуючи викривлятися, що призводить до низки вельми цікавих ефектів. Одним із них є гравітаційна лінза. Його суть полягає в тому, що гравітація ближчого до нас масивного об’єкта подібно до лінзи посилюватиме яскравість і змінюватиме напрямок руху світлових променів від віддаленішого фонового тіла.

Сучасні астрономи дуже активно використовують гравітаційні лінзи для своїх потреб. Адже вони допомагають розглянути об’єкти на краю Всесвіту, які не зміг би побачити навіть найпотужніший з наявних телескопів.

Але гравітаційні лінзи можуть не тільки збільшувати яскравість далеких галактик, а й також «дублювати» їхні зображення. У деяких випадках викликане потужною гравітацією викривлення простору-часу здатне розділити світло від фонового об’єкта на чотири частини, подібно до точок хреста. Цей феномен і називається хрестом Ейнштейна.

Якщо поглянути на знімок VLT, то можна звернути увагу на об’єкт, що нагадує «космічну квітку». Він складається з помаранчевої галактики, яка немов пелюстками, оточена чотирма блакитними галактиками. Це і є хрест Ейнштейна. Помаранчева галактика виступає як лінза, внаслідок чого зображення віддаленішої фонової галактики почетверилося. Так що в реальності з чотирьох спостережуваних нами пелюсток, існує лише одна. Решта три є, не більше ніж, космічними міражами.