Дуже великий телескоп сфотографував галактичний танок

Дуже великий телескоп ESO (VLT) сфотографував результат грандіозного космічного зіткнення — галактику NGC 7727. Цей гігант народився в результаті злиття двох галактик, яке почалося близько мільярда років тому. У центрі NGC 7727 перебуває найтісніша з відомих на сьогодні пар надмасивних чорних дір. У майбутньому вони мають злитися в іще масивнішу чорну діру.

Галактика NGC 7727. Джерело: ESO

Коли зіштовхуються галактики

Іноді галактики стикаються між собою. Але всупереч поширеній помилці окремі зорі при цьому не врізаються одна в одну — адже у порівнянні з розмірами світил відстані між ними дуже великі. Виходить, що галактики швидше починають «танець». Їхнє тяжіння призводить до виникнення припливних сил, які різко змінюють вигляд партнерів, що кружляють один навколо одного. Зоряні хвости, газ та пил закручуються навколо обох галактик і в результаті з них утворюється нова галактика дещо невпорядкованої та асиметричної форми.

Саме це і сталося у випадку з NGC 7727, яка розташована на відстані 89 млн світлових років від Землі у напрямку сузір’я Водолія. За оцінками астрономів, злиття галактик, що її утворили, почалося приблизно 1 млрд років тому і завершилося 250 млн років тому.

Галактика NGC 7727. Джерело: ESO

Фото VLT (воно було отримане за допомогою приймача FORS2) демонструє перекручені «хвости», що утворилися під час цього процесу: кожна з вихідних галактик вирвала з іншої зорі та хмари з пилу. Так утворилися довгі рукави, що охоплюють NGC 7277 зовні. Частина цих гілок поцяткована зорями, які на знімку VLT мають яскраве блакитно-пурпурове забарвлення.

Найближча до Землі пара надмасивних чорних дір

У самому центрі галактики на знімку видно дві яскраві цятки. Ядро NGC 7727 все ще складається з двох ядер вихідних галактик, у кожному з яких є надмасивна чорна діра. Ця найближча до нас подібна пара. Відстань між чорними дірами, що спостерігається, становить приблизно 1600 світлових років. У майбутньому вони зіллються в єдиний об’єкт.

Ядра галактик, злиття яких сформувало галактику NGC 7727. Джерело: ESO

Наш Чумацький Шлях, у центрі якого теж розташована надмасивна чорна діра, через кілька мільярдів років матиме аналогічне злиття з галактикою Андромеда. Можливо, об’єкт, який утвориться в результаті цієї події, буде чимось схожий на космічний танок NGC 7727. Виходить, отримана фотографія VLT дозволяє зазирнути в наше власне майбутнє.