Дуже великий телескоп отримав зображення Нептуну надвисокої чіткості

Дуже великий телескоп Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO) виконав перші спостереження з новою системою адаптивної оптики у режимі лазерної томографії. Отримані результати дуже вражають. Завдяки новій технології 8-метровий телескоп UT4, що входить до складу VLT, зміг отримати зображення у видимому діапазоні з кращою деталізацією, ніж у знімків космічного телескопа Hubble.

Такого результату вдалося досягти завдяки використанню багатоканального спектрографа MUSE (Multi Unit Spectroscopic Explorer) у поєднанні з блоком адаптивної оптики GALACSI. У ньому використовується чотирилазерний пристрій формування «штучних зірок», що своєю чергою входить до складу системи адаптивної оптики AOF (Adaptive Optics Facility).

Адаптивна оптика призначена для компенсації атмосферних спотворень. Встановлені на UT4 лазери підсвічують атоми натрію, що знаходяться у верхніх шарах атмосфери, які телескоп «бачить» як штучні зорі. AOF використовує світло від цих «зір», щоб визначити параметри неоднорідностей, що викликаються повітряними потоками, що постійно рухаються, і по них з частотою тисячу разів в секунду обчислювати компенсувальні деформації гнучкого вторинного дзеркала інструменту.

Завдяки новому режиму роботи блоку GALACSI астрономи змогли скоригувати майже всю атмосферну турбулентність над телескопом, що дозволило отримати набагато чіткіші зображення небесних тіл (щоправда, внаслідок зменшення поля зору). В результаті UT4 фактично досяг теоретичної межі роздільної здатності. Як наочний приклад фахівці ESO опублікували зроблені під час спостережної сесії знімки Нептуна. За якістю вони перевершують знімки, зроблені телескопом Hubble.

Порівняння зображень Нептуна, отриманих VLT за допомогою адаптивної оптики та телескоп Hubble. Джерело: ESO/P. Weilbacher (AIP)/NASA, ESA and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)

Нова технологія дозволить астрономам вивчати з безпрецедентними подробицями такі незвичайні об’єкти, як надмасивні чорні діри в центрах віддалених галактик, їхні джети, молоді зорі, кульові скупчення, наднові планети Сонячної системи, їх супутники, а також багато іншого.

Крім того, досвід застосування системи AOF, отриманий на UT4, допоможе вченим та інженерам оснастити подібними пристроями найбільший у світі оптичний телескоп ELT, будівництво якого ведеться у Чилі.

За матеріалами: http://www.eso.org