Де народжуються рентгенівські подвійні зорі

Рентгенівські подвійні зорі — це пари масивних світил, у яких один із компонентів перетворився на чорну діру чи нейтронну зорю. Вчені встановили, що вони народжуються на краях зоряних скупчень і галактичних рукавів.

Рентгенівські подвійні зорі, що утворюються з масивних пар
Рентгенівські подвійні зорі. Джерело: ESO/L. Calçada/M.Kornmesser

Рентгенівські подвійні зорі

Вчені з Університету Париж-Сіте та Аргентинського радіоастрономічного інституту дослідили утворення та еволюцію пар масивних зір. З часом одна з них вибухає як наднова й утворюються об’єкти, відомі як рентгенівські подвійні зорі.

Виходячи з моделей зоряної еволюції, на наднову завжди перетворюється більш масивна зоря з пари. У результаті вибуху вона втрачає значну частину своєї маси, внаслідок чого залишок може виявитися легшим за ту зорю, що вціліла.

Цим залишком може бути нейтронна зоря або чорна діра. Компаньйон постійно скидає на неї частину своєї маси, й це призводить до випромінювання рентгенівських променів, які й дали назву цим системам.

Де утворюються масивні подвійні зорі?

Вчені дослідили 26 рентгенівських подвійних зір. Час життя настільки масивних світил складає усього кілька десятків мільйонів років. Тож практично всі вони мають бути у тих регіонах галактики, де початково народилися. А екстраполюючи рух цих систем назад у часі, можна дізнатися конкретну точку, де вони сформувалися.

Дослідження показало, що практично всі рентгенівські подвійні зорі розташовані поблизу від галактичної площини. І утворилися вони або у зоряних скупченнях, або на краях рукавів галактик. І це добре узгоджується зі спостереженнями про те, де народжуються чорні діри. Щоправда, деякі з цих систем все ж перебувають не там, де народилися.

Річ у тім, що коли одна з двох масивних зір системи перетворюється на наднову, то вибух є нерівномірним. Тож значна частина викинутої маси відлітає у певному випадковому напрямку, а сама система, відповідно до закону збереження імпульсу, прискорюється у протилежному.