Дайджест космічних новин

Поки триває російсько-українська війна, її наслідки є головними темами навіть у космічній сфері. Однак у цей непростий час учені та інженери роблять свою справу, тож пропонуємо від них дайджест новин за тиждень.

Одна з новин за тиждень: вчені розгададали природу «радіобульбашок» в центрі Галактики
Вчені розгадали природу «радіобульбашок» у центрі Галактики. Джерело: Рhys.org

Новини космічних програм

• NASA готується здійснити транспортування місячної ракети Space Lunch System (SLS) на стартовий майданчик у Флориді. Це має статися наступного четверга, 17 березня. У разі успіху цієї останньої перевірки у квітні відбудеться старт у межах місії Artemis I. На траєкторію до природного супутника нашої планети буде виведено чимало космічних апаратів, найцікавіший із яких — місячний корабель Orion.
  • 5 березня Китай здійснив успішний пуск ракети «Чанчжен-2M». Вона вивела на орбіту п’ять комерційних супутників зв’язку компанії Galaxy Space, які мають утворити експериментальне угрупування на низькій орбіті. У майбутньому КНР планує таким чином створити власну глобальну систему передачі даних.
  • 3 березня рештки старої ракети врізалися у Місяць на швидкості 9300 км/год. У результаті зіткнення утворився новий кратер діаметром 10-20 м. Приналежність ракети залишається дискусійною. І Китай, і SpaceX досі заперечують, що вона належала саме їм.
  • SpaceX перекидає ресурси на кібербезпеку для того, аби убезпечити свої супутники від зламу. Інженери побоюються, що сигнали мегаугрупування на орбіті перехоплять або заглушать.

Тиждень у Сонячній системі

• Вік гігантського кратера Гайавата у Гренландії сягає 58 млн років. Раніше вважалося, що він утворився від 12 тис. до 3 млн років тому. Нині вчені встановили, що він є результатом зіткнення з Землею астероїда розміром приблизно кілометр, яке сталося в Еоцені.
  • Вчені знайшли спосіб швидко дізнатися, на яких із крижаних супутників планет-гігантів є океани під кригою. На їхню думку, рідка вода має викликати зміни у магнітному полі, й ці зміни можна виміряти всього за один проліт автоматичного розвідника без складних тривалих спостережень.
  • Вчені відкрили капсулу зі зразками місячного ґрунту, видобутого екіпажем корабля Apollo 1972 року. Камені були видобуті методом буріння, вони містять рештки газів, що утворилися ще в ті часи, коли наш супутник був розжареним.
  • Спостереження за астероїдом 2022 AE1 показали, що він не настільки небезпечний для Землі, як вважалося раніше. Коли його відкрили на початку нинішнього року, вірогідність його зіткнення з нашою планетою була оцінена яка надзвичайно висока.

За межами Сонячної системи

• Рідкісна змінна зоря RS Змієносця виявилася джерелом гамма-випромінювання. Вона належить до класу еруптивних змінних. Приблизно кожні 15 років на ній відбувається потужний вибух, що змінює її яскравість.
  • Колосальні «бульбашки», виявлені 2020 року біля центру Чумацького Шляху, є результатом діяльності надмасивної чорної діри. Ці об’єкти підіймаються над площиною нашої зоряної системи по обидва боки галактичного диску, але є невидимими в оптичному діапазоні. Відкрили їх тільки завдяки радіовипромінюванню.
  • Чорні діри в центрах галактик, що зливаються, розташовані не на кругових орбітах. Вчені змогли пояснити це явище тим, що у щільних газово-пилових дисках можуть зближуватися не лише пари цих об’єктів, а й тріо. Їхня взаємодія схожа на гру в космічний більярд.