Цивільне використання станції «Тяньгун» може змінити китайську космічну програму

Залучення цивільних астронавтів для експедицій на космічну станцію «Тяньгун» може змінити сприйняття Китайської космічної програми як у самій країні, так і у світі. Вона може стати значно більш відкритою для міжнародної співпраці та комерційних компаній.

Фото з зовнішньої камери «Тяньгун»
Фото із зовнішньої камери «Тяньгун». Джерело: CMSA/CCTV/Chinese Academy of Sciences

Китайські військові поступаються місцем цивільним

«Намір Народно-визвольної армії Китаю (НВАК) дозволити цивільним астронавтам і недержавним підприємствам (ДП) брати участь у китайській космічній станції (ККС) — це тенденція, яка, ймовірно, змінить глобальний імідж китайської космічної програми», — саме такі слова містяться у звіті Департаменту китайського інституту аерокосмічних досліджень (CASI), опублікованому 28 серпня.

Не секрет, що космічна програма КНР і в самій країні, і за її межами від самого початку сприймалася виключно як військова. Усі тайконавти були офіцерами НВАК, а у кожному запуску західні аналітики бачили чергову спробу мілітаризувати космос. Проте ще 2016 року представники Китаю заявили, що цивільні астронавти братимуть участь у польотах.

Щоправда, реалізувати цю обіцянку вдалося тільки 2023 року, коли у складі екіпажу космічного корабля «Шеньчжоу-16» з’явився інженер Гуі Хайчао. Він справді став першим цивільним, якого Китай допустив у космос.

«Тяньгун» та міжнародна співпраця

Центральний блок станції «Тяньгун» був виведений у космос 2021 року. Проте Китаю знадобилося ще 1,5 року та 10 пілотованих та безпілотних запусків для того, щоб завершити її. І ще під час будівництва стало зрозуміло, що станція завелика для використання виключно у військових цілях.

Ще рік тому було відомо про широчезну наукову програму, яка виконуватиметься на «Тяньгун». Потім Китай оголосив, що за кілька років буде готовий приймати на її борту космічних туристів. І ось тепер мова про ближчу перспективу співпраці.

Китай вже деякий час публічно заявляє, що відмовляється від закритості у питаннях космосу й активно шукає партнерів. Навесні цього року він вже пропонував Європейському космічному агентству влаштувати політ їхнього астронавта на «Тяньгун».

Тоді генеральний директор ESA Йозеф Ашбахер відхрестився від цієї пропозиції, пославшись на те, що не має ані політичної, ані фінансової волі це робити. Проте не виключено, що коли китайська космічна програма стане прозорішою, це питання буде вирішено позитивно.

Комерційна космічна діяльність Китаю

Зменшення участі військових у космічній програмі Китаю і, як наслідок, залучення до неї іноземних партнерів може означати також початок активної комерціалізації китайського космосу. Приватні компанії Піднебесної вже давно беруть участь у розробці ракет-носіїв. Але до проєктів на орбіті їх поки що не дуже допускають.

Проте китайці дуже хочуть скористатися тими перевагами, які дає державі залучення до космічної програми приватних компаній. Очікується, що протягом 2026–2030 років її керівники остаточно визначаться з комерційними партнерами, яких вони хочуть бачити у своїх проєктах.

За матеріалами spacenews.com.