Це літо виявилося найспекотнішим в історії Землі

Літо 2023 року виявилося найспекотнішим за весь час спостережень за погодою. Світова метеорологічна організація та супутникові дані підтверджують це. При цьому рекордні температури спостерігалися не тільки на всіх континентах, а й у Світовому океані.

Глобальна карта температур у липні
Глобальна карта температур у липні. Джерело: NASA

Рекордно спекотне літо

Світова метеорологічна організація 6 вересня офіційно повідомила, що червень, липень та серпень 2023 року стали найгарячішими місяцями в історії Землі. Такий висновок вчені зробили, спираючись на дані приладів, що слідкували за погодою, зокрема з орбіти, та порівнюючи їх із записами за останнє століття.

При цьому багато кому на нашій планеті не потрібні точні дані, щоб у в цьому переконатися. У липні національні рекорди температури були поставлені у США, Мексиці, Іспанії та Китаї. Кількість смертей від спеки в самій лише Мексиці перевищила 200 осіб.

А серпень взагалі виявився найспекотнішим місяцем за всю історію спостережень. Сукупна температура поверхні суші та океану цього місяця була на 2,7℉ (1,5°C) вищою, ніж у середньому в 1850–1900 роках.

«Наша планета щойно пережила сезон кипіння — найспекотніше літо в історії, — заявив генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш. — Кліматичний колапс почався».

Зміни в океані

Найбільше вчених непокоїть те, що рекордні температури демонструє не тільки повітря над суходолом, а й вода у Світовому океані. Тут рекордними виявилися вже не три, а всі п’ять останніх місяців, починаючи з квітня. А у серпні середня температура моря по всій планеті сягнула рекордних 20,98 градуса вище нуля.

Температура океану важлива через те, що він є природним регулятором клімату на нашій планеті. Якщо вже його води почали стрімко розігріватися, то катастрофічні зміни вже ніщо не зупинить і вони вплинуть на екосистеми.

«Вчені вже давно попереджають, до чого призведе наша залежність від викопного палива, — сказав Гутерреш. — Підвищення температури вимагає активних дій. Лідери мають підвищити рівень тепла зараз для розв’язання кліматичних питань. Ми все ще можемо уникнути найгіршого кліматичного хаосу і не маємо втрачати часу».

Головний фактор, який зараз призводить до нагріву води в океані, — Ель-Ніньйо. Так називається погодне явище, при якому в Тихому океані спостерігається широка смуга теплої води. За даними Світової метеорологічної організації, існує 90-відсоткова ймовірність того, що нагрівання води у Світовому океані триватиме до кінця 2023 року.