Чи зможе людина не втратити свідомість на Марсі?

Команда дослідників створила математичну модель кровообігу людини. Вони перевірили, чи не втратить астронавт свідомість на Марсі після шести місяців польоту в невагомості.

Чи зможе астронавт не втратити свідомість на Марсі?
Чи зможе астронавт не втратити свідомість на Марсі. Джерело: www.timesofisrael.com

Чому астронавти можуть втратити свідомість після польоту?

Експерти з космічної медицини Австралійського національного університету розробили математичну модель системи кровообігу людини. З її допомогою вони спробували зрозуміти, чи не втратить астронавт свідомість, ступивши на поверхню Марса.

На Землі сила тяжіння викликає приплив рідини до нижньої частини тіла. Коли людина потрапляє у невагомість, то рідина приливає до верхньої частини, й з’являється відчуття, що рідини занадто багато. Тож тіло намагається її позбутися і виникає зневоднення.

У невагомості астронавти його не відчувають, але коли повертаються у земну гравітацію, кров’яний тиск падає і вони можуть втратити свідомість. Політ на Марс триває від 6 до 7 місяців. За цей час в астронавтів виникає значне зневоднення. Але сила тяжіння на Червоній планеті сягає усього 40 відсотків. Тож чи є небезпека для здоров’я астронавтів?

Модель кровообігу астронавта

Для відповіді на це питання у розроблену математичну модель заклали медичні показники учасників програми Apollo. Їхній політ на Місяць тривав усього три дні. Та й сила тяжіння на супутнику Землі складає 1/6 від земної. Тож проблеми з кров’яним тиском у них не виникало.

Але саме вони перебували в умовах, найбільш наближених до польоту на Марс. Тож кращих кандидатів для запропонованої системи не було. Моделювання показало, що ймовірність втратити свідомість під час посадки на Марс після тривалого польоту в невагомості відсутня. Принаймні для тренованого чоловіка середніх років.

Автори моделі розуміють, що вона базується на дуже обмеженій виборці та не дає точної відповіді на питання. Надалі вони планують розширити її, залучивши показники інших людей.