Чи варто виводити датацентри в космос

Вчені та інженери продовжують сперечатися щодо перспектив виведення датацентрів у космос. Ця ідея має низку переваг у порівнянні з відповідними об’єктами на Землі. Але на шляху до її реалізації є чимало технічних перешкод.

Космічні датацентри можуть бути значно ефективнішими за наземні
Космічні датацентри можуть бути значно ефективнішими за наземні. Джерело: phys.org

Навіщо в космосі датацентри

Датацентри — це велетенські комп’ютерні сховища, де зберігається неймовірна кількість даних, які використовують найрізноманітніші сайти, сервіси та компанії. Вони є ядром сучасного електронного світу і навіть повноцінний штучний інтелект багато хто планує вирощувати, «згодувавши» йому всю інформацію з них.

Ідея вивести датацентри на орбіту Землі чи кудись ще далі існує вже багато років. В її основі лежить уявлення про те, що ці об’єкти насправді не потребують нічого, що є на нашій планеті, й тільки займають на ній купу місця.

Якщо запускати датацентри у вигляді невеликих модулів, які потім стикуються на орбіті, то потенційно їхній об’єм можна нарощувати нескінченно, оскільки в космосі вистачить місця для всіх.

Крім того, через те, що в космосі немає атмосфери, ґрунту та гідросфери, тамтешні датацентри можуть використовувати чимало технологій енергопостачання та охолодження, які неможливо застосувати на поверхні. Крім того, інженери сподіваються, що саме у космосі можна забезпечити високоякісний зв’язок із сервером з будь-якого континенту за допомогою супутників.

Проблеми з реалізацією

Проте насправді з ідеєю вивести датацентри в космос не все так просто. Найочевидніша перепона — ціна виводу на орбіту одного кілограма їхньої маси буде така сама, як і для будь-якого іншого супутника. Тобто саме виведення на орбіту — не така вже й проста задача.

Ще більше проблем виникає із забезпеченням енергії та охолодженням. Зазвичай для живлення космічних датацентрів планують використовувати сонячні панелі. Чого-чого, а сонячного світла в космосі вистачає. Проте вони повинні мати гігантський розмір, і всю цю масу також треба якось виводити на орбіту.

З охолодженням взагалі біда. Найефективнішим способом це робити в космосі є випаровування води. Однак запуск у космос одного її літра настільки дорогий, що це може зробити весь проєкт нерентабельним. Нещодавно з’явилася стаття дослідників з Південної Африки. Вони пропонують розв’язати цю проблему, доправивши на орбіту Землі якийсь астероїд, багатий на кригу.

Системи космічного зв’язку також поки що є скоріше проблемою, ніж перевагою. Адже їхня пропускна здатність не може зрівнятися з наземною дротовою інфраструктурою. Та хай там як, а компанії продовжують будувати плани створення орбітальних датацентрів.

Наприклад, компанія Lumen Orbit залучила 2,4 млрд доларів на розробку нового проєкту. Схожі речі розробляють також Kepler Space та Skyloom у співпраці з Axiom Space.

Вчені розгадали таємницю субнептунів