Чи шукатимуть астронавти життя на Місяці

Коли астронавти місії Artemis потраплять на Місяць, то насамперед шукатимуть у тіні приполярних кратерів водяну кригу. Однак, цілком можливо, їм варто спробувати знайти там і мікроскопічне життя. Саме про це говорить нещодавно опубліковане дослідження.

Астронавти можуть знайти життя на Місяці
Астронавти можуть знайти життя на Місяці. Джерело: www.space.com

Місії проєкту Artemis можуть пошукати життя на Місяці

Життя на Місяці немає. В останні десятиліття це визнають усі, особливо після того, як у 1969–1972 роках там побували американські астронавти. Однак, на думку Прабала Саксена, дослідника в Центрі космічних польотів NASA, його все ж варто там пошукати.

Якщо нинішні плани NASA щодо проєкту Artemis лишаться незмінними, то вже 2025 року його третя експедиція висадиться на поверхні Місяця поблизу його південного полюса. Де саме — поки що лишається невизначеним. Наразі обрано 13 потенційних районів, кожен розміром 15 на 15 км.

Десь там, на дні холодних, постійно затінених кратерів, астронавти шукатимуть водяну кригу, яка необхідна для того, аби побудувати на Місяці базу. Те, що її, а також замерзлий вуглекислий газ там знайдуть, майже ні в кого не викликає сумнівів. Проте Прабал стверджує, що і деякі земні мікроорганізми цілком могли б вижити в таких умовах.

Як земні мікроорганізми могли потрапити на Місяць

Заява вченого про те, що життя могло б вижити на Місяці, базується на тому факті, що багато земних мікроскопічних організмів могли б витримати й вакуум, і радіацію, і скажений холод. Зазвичай це розуміють так, що на інших планетах еволюція могла б створити їхні аналоги.

Проте з Місяцем все набагато простіше. Життя на нього могло бути неодноразово занесене безпосередньо із Землі. Удари великих метеоритів та виверження вулкана цілком можуть відправити в космічну подорож шматок земної породи. А разом із нею астронавтами можуть стати й мікроорганізми.

Подорож до Місяця не дуже довга, тож вони цілком собі можуть опинитися в одному із затемнених кратерів.

Земне життя на Місяць занесуть самі астронавти

Щоправда, не всі дослідники погоджуються з тим, що життя так вже легко знайти на Місяці. За словами Гізер Грем, вченої-геохіміка з NASA, перенесення органічних речовин із земними метеоритами — звичайна справа. Проте щодо можливості подорожі живих істот наука твердих підтверджень не має. Теоретична можливість ще не означає, що це обов’язково сталося в минулому.

А ось хто майже напевно занесе мікроорганізми на Місяць, так це самі люди. Звичайно, все, що готується до запуску, надійно стерилізується. Однак людина на собі й у собі несе цілу мікроскопічну екосистему. Отже, так чи інакше, після посадки астронавтів життя на супутнику нашої планети з’явиться.

Очікується, що початковим середовищем для розмноження мікроорганізмів стане сама місячна база. Однак вони неодмінно потраплятимуть назовні, в більшості своїй гинутимуть, але зрештою якась їхня частина знайде достатньо комфортні умови та розквітне.

Цілком можливо, що цьому сприятимуть космічні апарати. Замерзлий вуглекислий газ є чудовим джерелом поживних речовин. І часті старти та посадки збільшать його кількість на поверхні Місяця. Отже, умови для життя мікроорганізмів стануть ще комфортнішими.