Чи може земне життя існувати на планеті в системі червоного карлика

Червоні карлики — це найрозповсюдженіший тип зір у Всесвіті. Проте вони славляться потужними спалахами, радіація від яких може знищити життя на їхніх планетах. Нещодавно науковці спробували дізнатись, чи зможе земне життя вижити в таких умовах.

Червоні карлики маєють складні умови для існування життя
Червоні карлики мають складні умови для існування життя. Джерело: NASA

Небезпечні червоні карлики

Нещодавно група вчених із Німеччини та Португалії спробувала з’ясувати, чи зможе земне життя витримати умови планети, яка обертається навколо червоного карлика. Хоча світи біля інших зір відкрили ще 30 років тому, вчені не знають точної відповіді на запитання, чи можлива там біологічна еволюція і чи зможе життя досягти того ж розвитку, що й на Землі.

Зокрема, однією з найскладніших тем лишається питання про можливість життя в системах червоних карликів. Ці невеликі зорі складають більшість світил у нашій галактиці. Крім того, вони надзвичайно довго існують. Отже, у біологічних організмів будуть сотні мільярдів років для того, аби створити стійку біосферу, а можливо, і дати початок цивілізації.

Проте є у червоних карликів одразу кілька особливостей, які дуже сильно знижують імовірність існування життя на їхніх планетах. І головна з них — спалахи. Вони схожі на ті, що відбуваються на Сонці й викликають магнітні бурі на Землі, тільки набагато потужніші.

Насправді радіація від них настільки сильна, що могла б убити все живе на планеті, котра обертається в зоні життя червоного карлика. Принаймні, так про це говорить частина науковців. А от автори нового дослідження вирішили перевірити це у новій роботі.

Земні бактерії та радіація

Насправді навіть звужена до питання про спалахи проблема життя біля червоних карликів виявляється занадто широкою. Тому автори дослідження ще звузили її та проаналізували тільки для планети, що має характеристики Марса, тобто у неї відсутні потужне магнітне поле та щільна атмосфера.

Також у якості зір взяли два найвідоміших червоних карлика — Проксиму Центавра та TRAPPIST-1. А піддослідним став мікроорганізм Aspergillus niger. Він є звичайним мешканцем земних ґрунтів і відомий своєю здатністю створювати чорну плісняву на фруктах та овочах.

Саме чорний колір мікроорганізму і зацікавив науковців. Він викликаний тим, що ця бактерія оточена щільною оболонкою з меланіну, а цей білок здатний розсіювати до 99,9 відсотка випромінювання. У людському організмі він виробляється під час засмаги. Тож вчені вирішили перевірити, чи зможе він вберегти спори Aspergillus niger від радіації.

Результати дослідження

Дослідження проводилося в камері, де бактерії піддавали короткочасній дії радіації, що імітувала спалахи на червоних карликах. Моделювання не було точним, проте висновки вчені все ж змогли зробити.

Виявилося, що Aspergillus niger під прямим випромінюванням не виживе. А ось якщо над нею буде хоча б кілька сантиметрів ґрунту — цілком. І це дуже важливий результат, який показує здатність меланіну захистити її. Річ у тім, що стійких до радіації мікроорганізмів насправді дуже багато, тож шанси, що вони виживуть в умовах планети, що обертається навколо червоного карлика, великі.