Чи могли б тихоходи вижити на поверхні Місяця

Тихоходи — це мікроскопічні безхребетні тварини, що не є ані комахами, ані хробаками. У 2019 році ізраїльський зонд «Берешіт» із цими істотами на борту розбився при спробі посадки на Місяць. Але чи могли вони вижити на поверхні супутника нашої планети?

Чи можуть тихоходи вижити на Місяці?
Чи можуть тихоходи вижити на Місяці? Джерело: phys.org

Тихоходи на борту «Берешіт»

22 лютого 2019 року безпілотний зонд «Берешіт», створений приватною ізраїльською компанією, спробував здійснити посадку на Місяць. Він перебував на правильній траєкторії й навіть почав знижувати швидкість, але зміг погасити її лише до 500 км/год і врізався в поверхню нашого супутника. Сила удару була настільки великою, що його шматки розкидало на сотні метрів навколо місця удару.

Усе це добре відомо завдяки знімкам апарата LRO, що вже багато років працює на орбіті Місяця. Ще у квітні того ж року він показав, наскільки фатальним для ізраїльського зонда стало зіткнення. Проте вчені щодо його наслідків продовжують сперечатися досі.

Причиною цього є тихоходи, які були у капсулі на борту «Берешіт». Ці мікроскопічні тваринки славляться своєю здатністю виживати в умовах вакууму, підвищеної температури та радіації. Тож досі точаться суперечки щодо того, чи могли вони вижити на поверхні Місяця.

Витривалість тихоходів

Тихоходи — це не комахи й не павукоподібні, хоча і мають із ними спільного предка. У них є чотири пари кінцівок, рот та кишківник. Більшість цих створінь живе у водоймах, хоча загалом їх можна знайти практично усюди, включно із міським середовищем. Розмножуватися вони можуть як статевим, так і партеногенетичним шляхом.

Так чи інакше, для того, аби активно пересуватися, шукати їжу та розмножуватися, тихоходам потрібна волога. За її відсутності вони висихають і переходять у стан, подібний до сплячки, який називається криптобіозом. Саме у ньому вони й демонструють ту саму надвисоку витривалість, якою славляться.

Дорослі тихоходи у стані криптобіозу здатні протягом кількох годин витримувати температури від -272 °C до 150 °C і впродовж тривалого часу при високих дозах гамма-випромінювання 1000 або 4400 Грей. Для порівняння, доза 10 Гр смертельна для людини, а 40–50 000 Гр стерилізує всі види матеріалу.

Чи могли тихоходи вижити на Місяці?

Перше питання, на яке треба дати відповідь стосовно тихоходів на борту «Берешіт», стосується того, чи могли вони пережити сам удар. Лабораторні випробування показують, що їхні родичі цілком собі виживають за швидкості 2600 км/год, і це набагато більше, ніж швидкість ізраїльського зонда. Тож відповідь на цю частину загадки — «так».

Наступне питання — сонячна радіація. Місяць від неї не захищений, але насправді у порівнянні з тими гігантськими дозами, які здатні витримувати тихоходи, вона не така вже й велика. У стані криптобіозу крихітні створіння могли б витримувати її десятиліттями.

Нарешті, залишається температура, яка на Місяці коливається від -190°C до 120°C. Такі екстремальні умови там тривають кілька діб, і науковці не впевнені, чи змогли б тихоходи протриматися так довго. У будь-якому разі за відсутності води повернутися до активного життя їм не вдасться.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine