Чорні діри запідозрили у зв’язках із темною енергією

Науковці виявили, що сучасні чорні діри значно більші за розміром, ніж ті, які були дев’ять мільярдів років тому. Намагаючись пояснити масштаби цієї аномалії, астрофізики знайшли пояснення цього феномену в темній енергії — таємничій силі, яка змушує Всесвіт розширюватися із прискоренням. Вчені підозрюють, що саме чорні діри можуть бути джерелом темної енергії.

NGC 4150 — одна з галактик, чию масу чорної діри порівнювали з масою чорних дір у глибокому минулому, демонструючи суттєву зміну співвідношення між мільярдами років тому та тепер. Авторство зображення: ESA/Hubble

Темна енергія залишається однією з найбільших загадок сучасної фізики. Було докладено чимало зусиль, щоб відповісти на це надскладне питання. Будь-кому, хто пояснить цю всесвітню загадку, гарантована Нобелівська премія. Існує безліч гіпотез, але жодна так і не набула широкого поширення. Тому вчені із дев’яти країн об’єднали зусилля, щоб спробувати хоч якось пізнати таємничу силу Всесвіту.

Темна енергія та стрімкий ріст чорних дір

Ключову перешкоду для розуміння природи темної енергії можна підсумувати одним запитанням: якщо існує сила, що розширює Всесвіт, чому ми бачимо, як гравітація притягує об’єкти? Єдине, що ми знаємо про темну енергію, це те, що вона домінує лише у дуже великих масштабах. Тут цікавим прикладом виступають надмасивні чорні діри. Ці монстри Всесвіту поглинають матерію навколо себе з таких величезних відстаней, що можна помітити перехід між домінуванням гравітації та темної енергії.

Варто зазначити, що зростання чорних дір відбувається дуже повільно і нестабільно. Однак, порівнюючи масу віддалених чорних дір, якими вони були мільярди років тому, з тими, що оточують нас у сусідніх галактиках, ми можемо отримати уявлення про середні темпи їх росту. Команда виявила, що довколишні чорні діри в середньому в 7 — 20 разів перевищують масу тих, які існували дев’ять мільярдів років тому. Така швидкість зростання не відповідає тому, що вчені знають про темпи поглинання ними матерії, а також ще варто враховувати їхнє поступове випаровування через випромінювання Гокінга.

Якщо припустити, що чорні діри якимось чином пов’язані із темною енергією, це може пояснити їхнє прискорене зростання. Але за підрахунками авторів дослідження, якщо надмасивні чорні діри в центрі галактик виробляють темну енергію, то вони відповідають лише за невелику частину її загального обсягу у Всесвіті.

Раніше ми повідомляли про те, як вчені намагались вловити гравітаційні хвилі з моменту Великого вибуху.

За матеріалами The Astrophysical Journal