Чорна діра знову розірвала зорю на шматки

Астрономи знову зафіксували подію припливного руйнування. Чергова зоря наблизилася до чорної діри й була зруйнована її гравітаційними силами.

Подія припливного руйнування
Подія припливного руйнування. Джерело: NASA

Неочікуваний спалах

Науковці з Інституту астрономії Гавайського університету виявили найближчий зафіксований випадок розриву зорі надмасивною чорною дірою. Використовуючи систему All-Sky Automated Survey for Supernovae (ASAS-SN), 22 лютого 2023 року команда виявила раптовий сплеск яскравості, за яким настало швидке затемнення в галактиці NGC 3799, розташованій на відстані близько 160 млн світлових років від Землі.

Подальші спостереження були проведені за допомогою телескопів Asteroid Terrestrial Last Alert System (ATLAS) на Мауналоа і Халеакала, обсерваторії В. М. Кека на Маунакеа, а також інших наземних і космічних обсерваторій. Хугендам, автор дослідження, працюючи з аспірантом Джейсоном Хінклом та професорським консультантом Беном Шаппі, проаналізував ці дані та визначив, що сплеск яскравості був спричинений подією припливного руйнування (TDE). Такі події трапляються, коли зоря наближається надто близько до чорної діри й розривається на частини її сильною гравітаційною силою, а чорна діра поглинає масу світила.

Хоча надмасивні чорні діри, що знищують зорі, спостерігалися і раніше, ми вперше побачили їх так близько у видимому світлі. Це може дати нам більше інформації про те, як ці об’єкти ростуть і збирають матеріал навколо себе.

Рідкісне явище

Інтенсивна яскравість, спричинена масою зорі, що живить чорну діру, створює світловий спалах, який можна спостерігати за допомогою всенебесних обсерваторій, таких як ASAS-SN. Хоча такі явища були виявлені далеко від Землі, знайти їх відносно близько — рідкість. ASASSN-23bd, як називають цю подію, є близьким припливним збуренням, що робить його чудовим об’єктом для подальшого вивчення.

Астрономи виявили, що ASASSN-23bd відрізняється від багатьох інших подій припливного руйнування низкою рис:

• він випромінював набагато менше енергії, ніж попередні TDE;
  • це було найближче припливне збурення, виявлене за допомогою видимого світла;
  • його зміна яскравості відбувалася приблизно вдвічі швидше, ніж у більшості TDE;
  • ASASSN-23bd належить до унікальної категорії об’єктів, відомих як низькосвітні та швидкі TDE.