Чорна діра залишила гігантську галактику без палива

Галактика GS-10578, яку ми бачимо у тому вигляді, якою вона була приблизно через 2 млрд років після утворення Всесвіту, занадто велика як для цього часу, але у ній практично відсутнє зореутворення. І тепер вчені знають, що причиною цього є чорна діра в її центрі.

Галактика GS-10578
Галактика GS-10578. Джерело: phys.org

Дивовижна галактика

Міжнародна група, якою керували астрономи з Кембридзького університету, нещодавно довела, що надмасивні чорні діри, які розташовані в центрі галактик, можуть позбавляти ці зоряні системи «палива» для створення нових світил. Стаття про це була нещодавно опублікована в журналі Nature Astronomy.

Дослідження стосувалося галактики GS-10578, якою вже давно цікавилися науковці, які вивчають еволюцію Всесвіту. Цю зоряну систему ми бачимо такою, якою вона була через 2 млрд років після Великого вибуху. Проте вона надзвичайно велика як для цього періоду, в якому домінували переважно невеликі «зоряні острови».

Маса галактики GS-10578 оцінюється у 200 млрд сонячних. Це справді дуже багато, однак ще дивовижніше те, що майже всі вони утворилися в період між 12,5 та 11,5 млрд років тому. Світил, вік яких менший за кілька сотень мільйонів років, у ній надзвичайно мало. Схоже, що утворення нових зір у ній зупинилося на дуже ранній стадії.

Чорна діра та невидимі «вітри»

Про те, що зупинка зореутворення в галактиці GS-10578 пов’язана з чорною дірою в її центрі, вчені здогадувалися давно. Проте жодних доказів не мали. І саме в цей час приєднався космічний телескоп James Webb зі своїми унікальними властивостями.

Ще до його досліджень було відомо, що з центру галактики GS-10578 дмуть вітри — потоки газу, який виштовхує чорна діра. Щоправда, невідомо, наскільки вони сильні й чи здатні позбавити цю зоряну систему газу, з якого мали б сформуватися нові зорі.

Дослідження, проведені James Webb, показали, що швидкість потоків газу, прискореного чорною дірою, сягають 1000 км/с. Крім того, космічний телескоп виявив досі невідому його складову. Ця речовина занадто холодна, аби інші астрономічні інструменти побачили її. Проте кількість її така, що добре пояснює, чому в GS-10578 припинилося зореутворення.

На цьому відкриття James Webb не завершилися. За його допомогою вчені дізналися, що хоча зореутворення у галактиці й припинилося, вона все ще зберігала свою дископодібну форму. Це суперечить деяким загальноприйнятим теоріям, і для того, аби розібратися у ситуації, дослідники хочуть застосувати інший потужний інструмент — Великий антенний масив Атаками.