Chandra сфотографував залишок наднової бронзової доби

Представлене зображення було отримане рентгенівським телескопом Chandra (блакитний колір) із додаванням даних, зібраних інфрачервоним телескопом Spitzer (жовтий і зелений кольори), а також наземними радіотелескопами (червоний колір). Воно демонструє залишок наднової G344.7-0.1. За оцінками астрономів, її спалах міг спостерігатися на Землі у бронзову добу — приблизно між 6 и 3 тисяч років тому.

Залишок наднової G344.7-0.1. Джерело: X-ray: NASA/CXC/Tokyo Univ. of Science/K. Fukushima, et al.; IR: NASA/JPL/Spitzer; Radio: CSIRO/ATNF/ATCA

G344.7-0.1 є породженням білого карлика. Судячи з усього, він поглинав речовину своєї зірки-компаньйона, поки в якийсь момент його маса не перевищила межу Чандрасекара (1,44 сонячної маси), що призвело до гігантського термоядерного вибуху.

Chandra зміг зареєструвати феномен, відомий під назвою «зворотна ударна хвиля». Вона виникає завдяки тому, що викинута надновою речовина стикається з міжзоряним середовищем і поступово сповільнюється. Це призводить до утворення ударної хвилі, що рухається назад до епіцентру вибуху. Матерія в ній нагрівається до значних температур, що супроводжується випусканням рентгенівського випромінювання.

Структура залишку наднової G344.7-0.1. Джерело: NASA/CXC/Tokyo Univ. of Science/K. Fukushima, et al.

Також рентгенівський телескоп дозволив зареєструвати випромінювання атомів заліза та кремнію, що утворилися під час вибуху. В майбутньому випродуковані надновою хімічні елементи розсіються по Чумацькому Шляху та увійдуть до складу газово-пилових хмар, що дадуть життя новому поколінню зірок і планет.

За матеріалами: https://chandra.si.edu