Близькі зорі та далека галактика (фото)

Астрономи, які працюють із телескопом Hubble, опублікували нове зображення. На ньому можна побачити як відносно близькі до Землі зорі, так і далеку галактику IC 4709.

Галактика IC 4709 (фото Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, M. Koss, A, Barth

Багато знімків телескопа Hubble усипані великою кількістю фонових об’єктів. Деякі з них є зорями нашого Чумацького Шляху, інші — далекими галактиками. Але як відрізнити їх один від одного? Насправді все досить просто. Зорі переднього фону є точковими джерелами світла. Тому, на знімках Hubble вони оточені характерними дифракційними променями (цей оптичний ефект виникає через особливості конструкції телескопів-рефлекторів). Галактики ж мають вигляд просто світних цяток без променів навколо.

У випадку з новою світлиною Hubble в її лівій частині домінує група з шести яскравих зір Чумацького Шляху. У центрі розташована галактика IC 4709. Вона розташована на відстані 240 млн світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Телескопа.

Як і наш Чумацький Шлях, IC 4709 являє собою спіральну галактику. На знімку Hubble можна в деталях розглянути її диск, усипані зоряними скупченнями спіральні рукави, темні смуги пилу, а також тьмяне гало. Однак найдивовижнішим видовищем є яскрава компактна область у центрі: це активне галактичне ядро.

Якби ядро IC 4709 було просто заповнене зорями, воно не було б таким яскравим. Замість цього в ньому міститься гігантська чорна діра, чия маса в 65 млн разів перевищує сонячну. Для порівняння, чорна діра в центрі Чумацького Шляху «всього» в 4 млн разів масивніша за Сонце.

Чорна діра в IC 4709 оточена акреційним диском, чию речовину вона активно поглинає. Його речовина стикається і нагрівається, що супроводжується виділенням величезної кількості електромагнітного випромінювання — від інфрачервоного до рентгенівських променів. Завдяки йому астрономи й можуть обчислювати активні чорні діри.

Раніше ми розповідали про іншу галактику зі зростаючою чорною дірою, яку вдалося зазнімкувати Hubble.

За матеріалами Esahubble