Близька екзопланета виявилася темною і позбавленою атмосфери

Науковці дослідили відкриту раніше екзопланету Gliese 367 b, про яку вже було відомо, що вона менша за розміром, ніж Земля, та дуже гаряча. Тепер вони дізналися, що вона до того ж темна та позбавлена атмосфери.

Екзопланета Gliese 367 b
Екзопланета Gliese 367 b. Джерело: phys.org

Гаряча планета Gliese 367 b

Науковці, які працюють із космічним телескопом James Webb, опублікували нові дослідження екзопланети Gliese 367 b, яка має неофіційну назву Тагай. Вона обертається навколо червоного карлика, віддаленого від нас на 31 св. рік, що зовсім небагато за космічними мірками.

Gliese 367 b відкрили 2021 року під час спостережень, здійснених іншим космічним телескопом — TESS. Її материнська зоря є червоним карликом класу M1.0V, має розмір вдвічі менший за Сонце, а за світимістю поступається йому у десятки й сотні разів.

Однак Gliese 367 b обертається навколо своєї зорі лише за 7,7 години, тобто надзвичайно близька до неї й тому сильно розжарена. Температура на її поверхні, за попередніми дослідженнями, становила майже 1100°С. Крім неї, у системі є ще принаймні дві планети, але вони розташовані набагато далі від зорі.

За розміром Gliese 367 b на 30 відсотків менша за Землю, а її маса складає лише 67 відсотків від нашої планети. Вчені вирішили більше дізнатися про те, чи є на ній атмосфера, і використали інфрачервону камеру MIRI, встановлену на James Webb.

Що дізналися вчені

Нові дослідження Gliese 367 b допомогли дізнатися про неї одразу кілька цікавих речей. Наприклад, стало зрозуміло, що температура півкуль планети сильно відрізняється. Денна розігріта до 1500°С, тоді як нічна — лише до 600°С.

Крім того, поверхня планети повинна мати темне забарвлення. Але найцікавіший висновок стосується атмосфери Gliese 367 b. Судячи з досліджень, вона практично повністю відсутня, і це — цікавий результат.

Річ у тім, що, судячи з температури, денна поверхня планети має бути розплавленою. У рідкому стані там мають бути навіть силікати. А летючі речовини, такі як вода, точно мали б формувати атмосферу.

Її відсутність показує, що летючих речовин на Gliese 367 b практично немає. Причини цього вчені не дуже розуміють, але підозрюють, що за сотні мільйонів років потужні спалахи червоного карлика просто «здули» всю атмосферу з планети.