Аванс на політ до Апофіса: ЕSA профінансувала розробку місії Ramses

Європейська космічна агенція (ESA) підписала контракт вартістю 63 млн євро з компанією OHB Italia SpA. Ці гроші будуть витрачені на попередню підготовку місії Ramses, метою якої стане астероїд Апофіс.

Апарат Ramses в уявленні художника. Джерело: ESA-Science Office

13 квітня 2029 року 375-метровий астероїд Апофіс пролетить на відстані 32 тисяч км від Землі. Це ближче, ніж орбіти геостаціонарних супутників, що робить прийдешнє зближення вкрай рідкісною подією. Так, астрономи знаходили астероїди, що пролітали на меншій відстані від Землі, але при цьому вони мали набагато менші розміри. За оцінками вчених, об’єкти розміром з Апофіс наближаються до Землі на таку близьку відстань у середньому лише раз на 5000–10000 років.

Не дивно, що до візиту Апофіса прикута така увага. Наразі проєкти місій до астероїда розробляються низкою країн і приватних компаній. Цього року до них приєдналася й ESA, яка оголосила про намір запустити власний апарат до Апофіса під назвою Ramses.

За основу місії буде взято конструкцію нещодавно запущеного космічного апарата Hera, метою якого є подвійний астероїд Дідим. Ramses буде являти собою його спрощену версію, в якій для мінімізації вартості буде використана одноступенева архітектура.

Варто зазначити, що контракт ESA на 63 млн євро з компанією OHB по суті є авансом. Річ у тім, що офіційно місія Ramses ще не затверджена. Рішення про це може бути ухвалено лише на зустрічі міністрів країн ESA, яка відбудеться лише наприкінці 2025 року. Однак для того, щоб Ramses був готовий до запуску на початку 2028 року (це необхідно для того, щоб космічний апарат зміг прибути до Апофіса приблизно за два місяці до його прольоту), робота над місією має розпочатися вже зараз.

Контракт дасть змогу OHB розпочати закупівлі товарів із тривалим терміном постачання і завершити розробку космічного апарата. Він також дасть змогу ESA координувати роботи з іншими космічними агентствами, які мають намір відправити свої апарати до Апофіса. Кошти для контракту були виділені з фондів Програми загальних допоміжних технологій і Програми космічної безпеки. Ще близько 20 млн євро надійшли від проєкту Hera, розробники якої зуміли заощадити й вкластися в суму, меншу ніж виділений для місії бюджет.

Поки що ESA не повідомила про передбачувану загальну вартість Ramses. Уже згадана Hera обійшлася агентству в 363 млн євро.

Раніше ми розповідали, що японська ракета запустить першу в історії арабську місію до астероїдів.

За матеріалами ESA