Астрономи знайшли аналог Татуїна із «Зоряних війн»

Міжнародна команда астрономів повідомила про виявлення другої екзопланети в системі TOI-1338, яка складається з двох зір. Це лише другий подібний випадок в історії науки.

Циркумбінарна система в уявленні художника. Джерело: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt

Переважна більшість знайдених на сьогодні екзопланет обертаються навколо однієї зорі. Водночас астрономам вдалося знайти й кілька світів із кратною орбітою, які обертаються одразу навколо кількох зір. Такі системи іноді називають циркумбінарними, а їхні екзопланети часто порівнюють зі знаменитим Татуїном із «Зоряних війн».

Одна з таких систем має позначення TOI-1338. Вона складається із зорі спектрального класу F і червоного карлика, розташованих на відстані 1300 світлових років від Землі. У 2019 році телескопу TESS вдалося зафіксувати транзити екзопланети, що обертається навколо них. Її радіус у 6,9, а маса в 33 рази перевершують земні. Екзопланета здійснює один оберт навколо загального центру тяжіння системи за 95 днів.

У межах нового дослідження міжнародна команда вчених проаналізувала променеву швидкість TOI-1338. Їхньою метою було уточнення маси знайденої TESS екзопланети. Замість цього дослідники виявили коливання, що відповідають наявності в цій системі ще одного тіла. Його маса в 65 разів перевершує масу Землі (це приблизно 20% від маси Юпітера), а період обертання становить 215 днів.

Колаж, присвячений відкриттю нової екзопланети в системі TOI-1338. Джерело: Amanda Smith / University of Birmingham

На сьогодні це лише другий випадок виявлення циркумбінарної системи, в якій є більше однієї екзопланети. Тож дослідники мають намір продовжити вивчення TOI-1338, щоб точніше визначити її характеристики, а також перевірити, чи не є в цій системі й інші, поки що не відкриті екзопланети.

Початок кінця: Hubble зазнімкував молекулярну хмару