Астрономи зазнімкували зіткнення трьох скупчень галактик

Міжнародна команда астрономів опублікувала ефектне зображення, що демонструє грандіозне зіткнення, в якому бере участь не менше трьох груп галактик. Воно було одержано під час спостережень, виконаних рентгенівськими обсерваторіями Chandra та XMM-Newton, а також наземними радіотелескопами.

Скупчення галактик Abell 2256. Джерело: Chandra: NASA/CXC/Univ. of Bolonga/K. Rajpurohit et al. / XMM-Newton: ESA/XMM-Newton/Univ. of Bolonga/K. Rajpurohit et al. / LOFAR: LOFAR/ASTRON; GMRT: NCRA/TIFR/GMRT; VLA: NSF/NRAO/VLA; Optical/IR: Pan-STARRS

Опублікований знімок демонструє Abell 2256: галактичний кластер, розташований на відстані 780 млн світлових років від Землі. Астрономи вивчили його з метою визначення походження. Подібні галактичні скупчення є одним з найбільших об’єктів у Всесвіті. Вони складаються із сотень або навіть тисяч галактик і містять величезні обсяги розігрітого до температури мільйони градусів газу. Цей газ є джерелом рентгенівського випромінювання. Саме тому дослідники й залучили Chandra та XMM-Newton з метою картографування його структури.

Аналіз зібраних телескопами даних показав, що Abell 2256 утворився під час зіткнення, в якому брали участь щонайменше три різні групи галактик. На опублікованому дослідниками знімку блакитний колір відповідає даним у рентгенівському діапазоні, зібраним Chandra та XMM-Newton; червоний — даними радіотелескопів GMRT, LOFAR та VLA; білий та жовтий — даним у видимому світлі та ближньому інфрачервоному діапазоні небесного огляду Pan-STARRs.

Радіовипромінювання Abell 2256 має комплексну природу. Одним із його джерел є самі галактики, а точніше кажучи, їхні ядра, в яких розташовані надмасивні чорні діри. Вони виробляють джети, чиї частинки або спрямовуються в космос по прямій (літери С та I на анотованому зображенні), або стикаються з навколишніми газовими хмарами та сповільнюються, що призводить до утворення складних структур (літери A, B і F).

Скупчення галактик Abell 2256 (анотоване зображення). Джерело: Chandra: NASA/CXC/Univ. of Bolonga/K. Rajpurohit et al. / XMM-Newton: ESA/XMM-Newton/Univ. of Bolonga/K. Rajpurohit et al. / LOFAR: LOFAR/ASTRON; GMRT: NCRA/TIFR/GMRT; VLA: NSF/NRAO/VLA; Optical/IR: Pan-STARRS

Радіохвилі також походять від величезних ниткоподібних структур (помічених як «релікти»), в основному розташованих на північ від радіовипромінювальних галактик. Ймовірно, вони утворилися, коли зіткнення створило ударні хвилі та прискорило частки в газі на відстані понад два мільйони світлових років.

Нарешті, поблизу центру зіткнення знаходиться «гало» радіовипромінювання. Відповідно до розробленої вченими моделі, воно може бути викликане повторним прискоренням частинок при швидких змінах температури та щільності газу, спричиненого наслідками галактичного зіткнення. Однак ця модель поки що не може пояснити всі особливості радіоданих. Тому дослідники мають намір продовжити вивчення Abell 2256 та інших подібних об’єктів.

Ви також можете почитати про те, як Chandra допоміг астрономам знайти сотні прихованих чорних дір.