Астрономи зазнімкували туманність у формі «усміхненого кота»

Європейська Південна обсерваторія опублікувала знімок, зроблений оглядовим телескопом VLT. На ньому зображена туманність Sh2-284. Якщо придивитися, то можна звернути увагу, що її обриси нагадують усміхненого кота.

Регіон активного зореутворення Sh2-284, чиї обриси нагадують усміхненого кота. Джерело: ESO/VPHAS+ team. Подяка: CASU

Sh2-284 являє собою зоряні ясла — регіон активного зореутворення, розташований на відстані 15 тисяч світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Єдинорога. Це велике скупчення газу та пилу протяжністю понад 150 світлових років, у якому просто зараз формуються нові зорі.

У центрі найяскравішої частини туманності, прямо під «котячим носом», розташоване скупчення молодих зір, відоме як Dolidze 25. Вони є джерелом потужного ультрафіолетового випромінювання, яке іонізує хмари водню, що їх оточують. У результаті, ті починають світитися яскраво-помаранчевим і червоним кольором. Саме в таких хмарах знаходяться будівельні блоки для нових зір.

Вітри, які продукує центральне скупчення зір, виштовхують газ і пил з туманності, створюючи порожнину. Коли вони зустрічають щільніші скупчення матеріалу, то спочатку розмивають області навколо них. Це створює кілька стовпів, які можна побачити по краях Sh2-284, спрямованих до центру туманності, як, наприклад, у правій частині кадру. Хоча на знімку ці стовпи виглядають маленькими, насправді вони мають ширину в кілька світлових років і містять величезну кількість газу та пилу, з яких утворюються нові зорі.

Зображення було створено за допомогою даних оглядового телескопа VLT. Він призначений для картографування південного неба у видимому світлі й використовує 256-мегапіксельну камеру, спеціально розроблену для отримання ширококутних зображень. Знімок «усміхненого кота» є частиною огляду PHAS+, під час якого було вивчено близько 500 мільйонів об’єктів. Ці дані допомагають вченим краще зрозуміти народження, життя та остаточну смерть зір у нашому Чумацькому Шляху.

Раніше ми розповідали про те, як астрономи виявили в туманності Персея холодну хмару з «цеглинок життя».