Астрономи виявили у спектрі зорі 65 хімічних елементів

Спектр зорі HD 222925 свідчить про наявність 65 хімічних елементів. Більшість із них утворилася внаслідок процесу, який називається «швидке захоплення нейтронів». Світило може бути еталоном для виявлення цих речовин у космосі.

Зоря, яку збагатило елементами швидке захоплення нейтронів
Зоря HD 222925, яку збагатило елементами швидке захоплення нейтронів. Джерело: BBC

«Еталонна» зоря

Дослідження спектрів космічних об’єктів є основним методом визначення речовин, з яких вони складаються, зокрема й тоді, коли останні потрапляють на них ззовні. Нещодавно астрономи знайшли зорю HD 222925, у спектрі якої присутні емісійні лінії 65 різних елементів.

Для того, аби побачити у спектрі світила лінії, які свідчать про наявність того чи іншого елемента, треба знати, який вигляд вони мають. Тривалий час еталоном було наше Сонце. Воно є достатньо яскравою зорею і нам зручно за ним спостерігати, але у його спектрі не так уже й багато елементів.

Тепер роль еталона може виконувати HD 222925. І річ не лише у загальній кількості різних елементів, які на ній виявлені. 42 із них є важкими й перебувають у нижній частині періодичної таблиці. Вони утворилися внаслідок процесу швидкого захоплення нейтронів, також відомого як r-процес.

Чим цікаве швидке захоплення нейтронів

Елементи, важчі за залізо, народжуються у процесі вибуху наднової. Як тільки на зорі утворюється певна кількість елемента з номером 26, до його атомів починають приєднуватися вільні нейтрони. Це триває секунди, впродовж яких утворюються золото, селен та торій.

Цей процес і називається швидким захопленням нейтронів. Завершується він вибухом наднової, тож більшість важких елементів, які утворюються таким чином, зосереджується у нейтронних зорях. Однак під час злиття пульсарів частина речовини з них розсіюється у космосі та стає складовою інших зір.

Саме так і сталося з HD 222925. Наявність у складі цієї зорі майже двох третин періодичної таблиці дозволяє зрозуміти, якими конкретно шляхами іде швидке захоплення нейтронів. Також з’ясовуються подробиці того, як важкі елементи подорожують у космосі, щоб стати частиною не тільки світил, але і планет, подібних до Землі.