Астрономи виявили субюпітер поблизу центра Чумацького Шляху

Міжнародна команда астрономів оголосила про виявлення раніше невідомої екзопланети, яка належить до класу субюпітерів. Вона обертається навколо червоного карлика, що розташований поблизу центра Чумацького Шляху.

Подія мікролінзування

21 березня 2014 року колаборація OGLE зареєструвала подію мікролінзування, що отримала позначення OGLE-2014-BLG-0319. Його також спостерігала й інша команда астрономів, яка підтвердила, що це не помилка вимірів.

Схема можливої зміни блиску зір (залежно від наявності у них планет) під час гравітаційного мікролінзування. Джерело: NASA, ESA & L. Calçada

Події мікролінзування виникають, коли гравітація близької до Землі зорі збільшує світло від далекої зорі, діючи як лінза. Якщо при цьому вона має власні планети, то астрономи можуть обчислити їхній внесок в ефект лінзування.

Основна перевага методу мікролінзування полягає в тому, що він дозволяє знаходити планети на великій відстані від Землі. Основний недолік — такі події дуже рідко повторюються, що не дає можливості проводити повторні спостереження.

Субюпітер у центрі Чумацького Шляху

Під час недавнього дослідження команда астрономів вивчила дані спостережень події OGLE-2014-BLG-0319. Їм вдалося виявити сигнал, який відповідає наявності у зорі планетоподібного супутника.

Екзопланета біля червоного карлика в уявленні художника. Джерело: NASA

У процесі подальшого аналізу вчені дійшли висновку, що йдеться про субюпітер. Так називають об’єкти, котрі займають проміжне положення між тілами на кшталт Нептуна та Юпітера. Маса нової відкритої екзопланети становить 0,49 від юпітеріанської. Її орбіта проходить з відривом 3,5 а.е. від своєї батьківської зорі. Щодо самого світила, то воно є червоним карликом.

Ще один цікавий аспект знахідки полягає в тому, що екзопланета розташована на відстані 25 200 світлових років від Землі, неподалік балджу Чумацького Шляху. Так називають велику хмару зір, яка щільно оточує галактичний центр.

Раніше ми писали про те, як астрономам вдалося знайти водяну пару в атмосфері супернептуна.