Астрономи вивчили внутрішню структуру джета квазара

Міжнародна команда астрономів уперше спостерігала звуження джета квазара. Для цього дослідники залучили мережу радіотелескопів, розташованих у різних частинах Землі.

Отримане радіотелескопами зображення джета квазара 3C 273. Джерело: ESA/Hubble & NASA

У центрі, практично кожної відомої нам галактики, знаходяться надмасивні чорні діри. Іноді вони поглинають дуже значну кількість газу, що супроводжується виділенням величезної кількості енергії. Це називається квазаром.

Квазари випускають вузькі колімовані (колімацією називають процес створення тонкого потоку випромінювання, які йдуть паралельно, за допомогою щілин) струменя речовини зі швидкістю, близькою до швидкості світла. Однак, як і де колімуються струмені квазарів, довгий час залишалося загадкою.

Щоб відповісти на це питання, міжнародна команда астрономів залучила комплекси радіотелескопів GMVA, ALMA та HSA. Їм вдалося отримати найчіткіше на сьогодні зображення джета. Він випущений квазаром 3C 273, розташованим на відстані 2,4 млрд світлових років від Землі.

Виявилося, що джет звужується на дуже великій відстані від квазара. Ця його частина простягається неймовірно далеко за межі області, де переважає гравітація надмасивної чорної діри. За словами дослідників, структура струменя аналогічна джетам, що виходять із центрів сусідніх галактик, які не демонструють високої яскравості. Це говорить про те, що звуження джетів не залежить від рівня активності чорних дір, що дає важливий ключ до розгадки їхньої будови.

Раніше ми писали, як чорна діра проміжної маси розірвала зорю.

Приєднуйтесь: https://t.me/ ustmagazine