Астрономи відкрили нову екзопланету розміром із Сатурн

Команда астрономів, що працює з космічним телескопом TESS, оголосила про відкриття нової екзопланети. Вона має розміри Сатурна і може активно втрачати атмосферу через близькість материнської зорі.

Планета втрачає атмосферу
Планета втрачає атмосферу. Джерело: phys.org

Пошуки екзопланет

Міжнародна команда астрономів повідомляє про відкриття нової екзопланети, що обертається навколо зорі сонячного типу. Новознайдений світ отримав позначення TOI-1135 b. Він молодий, гарячий і за розміром схожий із Сатурном.

На сьогодні супутник NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) виявив майже 7100 екзопланет-кандидатів (TESS Objects of Interest, або TOI), з яких 420 вже підтверджено. З моменту запуску у квітні 2018 року TESS за допомогою масиву ширококутних камер проводить огляд близько 200 000 найяскравіших зір поблизу Сонця з метою пошуку транзитних екзопланет, у тому числі й планет-гігантів.

Група астрономів на чолі з Мануелем Маллоркіном Діасом з Університету Ла-Лагуна (Іспанія) підтвердила ще один світ, за яким спостерігає TESS. Вони виявили транзитний сигнал у кривій блиску TOI-1135 — молодої зорі сонячного типу спектрального класу G0 на відстані близько 371 світлового року. Планетарна природа цього сигналу була підтверджена подальшою фотометрією та спектроскопією.

Планета втрачає атмосферу

TOI-1135 b має радіус близько 0,8 радіуса Юпітера, а її маса становить приблизно 0,062 юпітеріанської, що дає густину на рівні 0,16 г/см3. Планета обертається навколо свого супутника кожні 8,02 доби на відстані 0,082 а.о. від нього. Рівноважна температура TOI-1135 b оцінюється в межах 950–1200 К.

Отже, отримані результати вказують на те, що TOI-1135 b є газовим гігантом, схожим за розмірами на Сатурн, проте менш масивним, ніж він. Планета має роздуту атмосферу, найімовірніше, завдяки потужному зоряному випромінюванню.

Астрономи припускають, що TOI-1135 b може перебувати в процесі здування атмосфери через фотовипаровування. Вони зазначили, що планета має високу швидкість втрати маси — близько 39 мас Землі за один мільярд років, тож зрештою вона втратить більшу частину своєї атмосфери за кілька сотень мільйонів років. Планети-гіганти з масою, меншою за сатурніанську, схильні до втрати всієї або більшої частини своєї атмосфери на ранніх стадіях, якщо вони отримують достатню кількість випромінювання від материнської зорі, що може бути у випадку з TOI-1135 b.

Материнська зоря TOI-1135 трохи більша і масивніша за Сонце, а її світність перебуває на рівні 1,7 сонячної. За оцінками, вік зорі становить від 125 млн до 1 млрд років, а її ефективна температура — приблизно 6122 К.