Астрономи відкрили цефеїду з найдовшим періодом пульсації

Астрономи відкрили цефеїду з найдовшим відомим періодом пульсації. Ці велетенські змінні зорі відіграють роль «маяків Всесвіту», допомагаючи вченим оцінити відстань до різних об’єктів.

Цефеїда
Цефеїда. Джерело: mosaic-lille.fr

Цефеїда з найдовшим періодом

Астрономи з Варшавського університету в Польщі та інших країн виявили нову класичну цефеїду. Ця змінна зоря, яка отримала позначення OGLE-GD-CEP-1884, має найдовший період пульсації серед подібних змінних у Чумацькому Шляху.

Змінні типу δ Цефея, або цефеїди, — це яскраві жовті зорі, що формують окрему горизонтальну послідовність на діаграмі Герцшпрунга — Расела. Вони змінюють свою яскравість із часом внаслідок регулярних пульсацій. Враховуючи, що періоди їхніх змін тісно пов’язані з їхньою світністю, астрономи використовують їх для вимірювання міжзоряних і міжгалактичних відстаней.

Класичні цефеїди, також відомі як цефеїди I типу, зазнають пульсацій із дуже регулярними періодами порядку — від кількох днів до кількох місяців. Враховуючи, що періодичність змін світності та фізичні параметри тісно пов’язані, ці змінні також використовуються як тестовий майданчик для теорій зоряної еволюції.

Змінна зоря з найдовшим періодом пульсації

У новій статті команда астрономів на чолі з Ігорем Сошинським із Варшавського університету повідомляє про відкриття нової змінної такого типу. Нова зоря, яка має відносно довгий період пульсації, була виявлена за допомогою Варшавського телескопа в обсерваторії Лас-Кампанас в Чилі у межах Експерименту з оптичного гравітаційного лінзування (OGLE) — довгострокового дослідження неба, що включає регулярні фотометричні спостереження близько двох мільярдів світил у нашій галактиці і в Магелланових Хмарах.

Згідно з дослідженням, OGLE-GD-CEP-1884 має період пульсації приблизно 78,14 днів — найдовший з відомих у Галактиці класичних цефеїд. Він на 10 діб переважає тривалість змін світності другої за цим параметром цефеїди Чумацького Шляху — S Лисички.

Параметри відкритої зорі

OGLE-GD-CEP-1884 має зоряну величину у V-діапазоні 16,83, середню радіальну швидкість -72,3 км/с, а її вік оцінюють у 22 млн років. Астрономи відзначили, що такі параметри роблять цю зорю, ймовірно, найяскравішою і наймолодшою галактичною цефеїдою. Відстань до цього світила становить близько 14 500 світлових років.

Астрономи відзначили, що дивно, що OGLE-GD-CEP-1884 не була ідентифікована раніше як довгоперіодична класична цефеїда, враховуючи її яскравість, особливо в довгих хвилях. Тому вони припускають, що у Чумацькому Шляху може бути більше таких цефеїд, які залишаються невиявленими.

Відкриття такої зорі свідчить про те, що ми знаємо не всі класичні цефеїди в Галактиці. Ймовірно, вони ховаються у регіонах, які сильно постраждали від міжзоряного вимирання. Цей висновок підкреслює необхідність застосування більш ефективних методів виявлення і класифікації змінних зір у поточних і майбутніх дослідженнях неба.